جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

تعریف توسعه از منظر اقتصاد توسعه

دوشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۵۲ ب.ظ

 تعریف توسعه
توسعه یک فرایند چند بعدی است که علاوه بر بهبود در میزان تولید و درآمد  تغییرات عمده در ساختارهای اجتماعی و نهادهای ملی را در بر می گیرد. توسعه به تغییر نگرش عمومی در عادات و رسوم و عقاید مردم نیز ارتباط پیدا می کند. به عبارت دیگر توسعه تغییرات اساسی در ساخت اجتماعی و نهادهای ملی و نگرش های مردمی بوجود می آورد و  اهداف تسریع رشد اقتصادی و کاهش نابرابری و  ریشه کن کردن فقر را دنبال می کند.

در اصل در توسعه اثبات می شود که مجموعه نظام اجتماعی، هماهنگ با نیازهای متنوع اساسی و خواسته های فردی و گروهی از حالت نامطلوب خارج شده است و به سوی وضع یا حالتی بهتر از  نظر مادی و معنوی جهت پیدا کرده است.

سه ارزش اصلی توسعه

وقتی توسعه به عنوان ارتقای پایدار وضعیت کلی یک جامعه و یا نظام اجتماعی به سوی یک زندگی بهتر و مطلوب  تر تعریف می شود. بر این اساس سه ارزش محوری از معنای نهفته در  توسعه استخراج می شود.
امرار معاش
عزت نفس
آزادی



 امرار معاش
توانایی برآورده ساختن نیازهای اساسی
نیازهای اساسی غذا پوشاک و مسکن از نیازهای اولیه و اساسی می باشند وقتی با کمبود روبروباشند شرایط توسعه نیافتگی یا کمتر توسعه یافتگی وجود دارد.براین اساس توسعه و در مفهوم خاص تر توسعه اقتصادی شرط لازم برای بهبود کیفیت زندگی است.
عزت نفس
عزت نفس یعنی احساس ارزشمند بودن حرمت نفس و ابراز وجود است. کشورهای در حال توسعه ارزش فرهنگی قوی داشتند و دارند با اینحال در مقایسه با کشورهای توسعه یافته و صنعتی به سردرگمی فرهنگی دچار شده اند. ثروت و قدرت مادی و فن آوری زمینه پروبال به چنین کشورهایی داده است تا احساس ارزشمندی و برازندگی کنند. بر این اساس در رقابت کشورهای در حال توسعه به دنبال دستیابی به این ارزش محور برپایه تغییر و تحولات هستند.

آزادی
قدرت انتخاب و طیف وسیعی از انتخاب ها برای جوامع و اعضا آن و به حداقل رساندن محدودیت های بیرونی برای جستجوی یک هدف اجتماعی است. توسعه در این ارزش محوری به این معنی است که شرایط مهار  طبیعت و محیط بهتر فراهم می شود و تامین غذا پوشاک و مسکن به نوعی استفاده از قدرت اختیار در سایه ثروت که بخشی از مسیر توسعه بوده است.

اهداف توسعه

توسعه یک واقعیت مادی و ذهنی است که در آن جامعه از طریق ترکیب فرایندهای اجتماعی و اقتصادی و نهادی ابزارهای دستیابی به زندگی بهتر را محقق می سازد. براین اساس سه هدف توسعه عبارتند از:
افزایش دسترسی به کالاهای اساسی برای تداوم حیات

ارتقا وضع زندگی که علاوه بر افزایش درآمد، تنوع مشاغل و آموزش بهتر و توجه به ارزشهای فرهنگی و انسانی را نیز در بر می گیرد و به تقویت عزت نفس فردی و ملی ختم می شود

گسترش دامنه انتخاب های اقتصادی و اجتماعی افراد و جوامع (با آزادسازی از قید جهل و وابستگی )


حال سوال این است: در سه دهه اخیر توسعه در ایران توانسته است به اهداف فوق برسد؟ اگر پاسخ منفی است، چرا ؟؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۱۷
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی