جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

دشمن شناسی 2

دوشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۰۴:۰۴ ق.ظ

استناد مجازی

استناد به ارقام غیر قابل بررسی

استناد به آمار، ارقام و اسنادی که در عمل، امکان بررسی صحت و سقم آنها وجود ندارد، از جمله روشهای دیگری است که دستگاه عملیات روانی آمریکا از آن بهره می برد.

برای مثال رادیو صدای آمریکا در گزارشی ادعا کرد که «سطح روابط اجتماعی مردم ایران پس از انقلاب، بر اثر مشکلات معیشتی و افزایش بی اعتمادی ناشی از اعمال سیاستهای حکومت، کاهش یافته است» یا «میزان گرایش به خروج از کشور، در میان تحصیلکرده ها افزایش یافته است».

فاکس نیوز نیز در اولین روز حمله به عراق در سال2003، به نقل از منابع نظامی انگلیسی اعلام کرد: بیست درصد از نیروهای گارد ریاست جمهوری عراق خود را تسلیم کرده اند یا قصد تسلیم شدن را دارند. این در حالی که ارزیابی شمارش این تعداد نیروی تسلیم شده آن هم در اولین روز جنگ امری ناممکن به نظر می رسد و به وضوح مشخص است که استناد فاکس نیوز بدون استفاده از منابع موثق بوده و صرفاً برای تشدید عملیات روانی علیه عراقیها صورت گرفته است.

همچنین، دستگاه عملیات روانی آمریکا برای القای دقیق بودن ادعاها و پیامهای خویش بیشتر به آمار و ارقام استناد می کند. برای مثال صدای آمریکا در خبری اعلام کرد «شواهدی در دست است که نشان می دهد پنج میلیون ایرانی تحصیلکرده و متخصص بعد از انقلاب از ایران فرار کرده اند.»

و از این گذشته، برای آنکه پیام و خبر خویش را موثق نشان دهند به منابع و عوامل متعددی استناد می کنند.

برای نمونه، برای آنکه به مخاطبان خود بقبولانند که در زندانهای ایران از شکنجه های جسمی و روانی استفاده می شود معمولاً با چند وکیل، چند تحلیلگر سیاسی و چند زندانی آزاد شده مصاحبه می کنند. علاوه بر آن، خبر شکنجه را به نقل از جراید داخلی ایران، خبرنگاران بدون مرز و سازمانهای خاص حقوق بشر، بارها بازگو می کنند.

همچنین می‌توان به مثالهای زیر اشاره کرد:

1-    در دوران انتخابات ، ستادهای کاندیداها آماری مبنی بر پیشتازی کاندیدای خود منتشر می‌کنند تا بعضی از مردم هم که دوست ندارند بازنده باشند و بین این کاندیدا و دیگری مردد هستند به این کاندیدا رای ‌دهند.

2-    رسانه‌ها با آوردن عباراتی مانند منابع آگاه، به نقل از خبرگزاریها، به گفته بعضی اشخاص و... اخبار مورد نظر خود را در جامعه منتشر می‌کنند.

ادامه دارد...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۴
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی