جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

دشمن شناسی 6

جمعه, ۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۰۴:۰۴ ق.ظ

تفرقه افکنی


دسته دسته کردن مخاطبین برای سلطه بر آنها و از بین بردن آسان آنها

بر اساس شعار استعماری تفرقه بینداز و حکومت کن ایجاد گسستگی میان یک ملت - موجب می شود بهترین شرایط بحرانی برای ایجاد پراکندگی فکری و فرهنگی پدید آید.

سیاست نام آشنای «تفرقه بینداز و حکومت کن» که به ترفند تاریخی انگلیسی ها برای سلطه بر سایر ملل شهرت دارد، بی شک، از کارآمدترین ترفندهایی است که دستگاه عملیات روانی غرب در راستای استعمار فرانوین از آن بهره می گیرد.

کشورهای غربی و در رأس آنها انگلستان قرنهاست این سیاست را با هدف جلوگیری از شکل گیری اتحادیه های ضد استعماری و تسهیل غارت منابع جهان سوم و کشورهای اسلامی پیگیری می کنند.

ایجاد برخی مذاهب ساختگی توسط وزارت مستعمرات انگلستان، نظیر وهابیت در عربستان، بهائیت در ایران و قادیانیت در پاکستان که امروزه عامل اصلی عدم اتحاد امت اسلامی هستند، نمونه های بارزی در این خصوص است.

حضرت امام خمینی(ره) در این خصوص می فرمایند: «و آنها از پای نخواهند نشست و هر روز یک راهی درست می کنند برای اختلاف، برای اینکه وحدت ملت را به هم بزنند و ما باید چشم و گوش خودمان را باز کنیم و هوشیار باشیم که اختلافات را دامن نزنیم... دستهای ناپاکی بین شیعه و سنی در این ممالک اختلاف می اندازند. اینها نه شیعه هستد و نه سنی. اینها دستهای ایادی استعمار هستند که می خواهند ذخایر ممالک اسلامی را از دست آنها بگیرند.» به زعم امام(ره) طرح موضوعاتی مانند شعیه و سنی، عرب و عجم، فارس و کرد، فارس و بلوچ و... و تحریک و تجهیز آنان علیه یکدیگر از جمله حربه های امپریالیسم رسانه ای غرب است.

رهبر معظم انقلاب نیز در باب ضرورت شناخت تفرقه این گونه متذکر می شوند: «اکنون که دشمنان از تحمیل جنگ و فشارهای اقتصادی و محاصره تبلیغاتی برای به زانو در آوردن ملت ایران طرفی نبسته اند، مهمترین تلاشهای خود را در ایجاد تفرقه در صفوف شما ملت عزیز و مسؤولان محترم متمرکز ساخته اند...»

یکی از مهمترین محورهای تبلیغی عراق در اوایل جنگ، تفرقه افکنی بین ارتش و سپاه بود. بخش فارسی رادیو بغداد در قسمتی از برنامه های خود تصریح می کند: «حیثیت ارتش توسط سپاه زیر پا گذاشته می شود. به بهانه جنگ مرزی افسران ارتش اعدام می شوند» یا در جای دیگری عنوان نمود: (امام) خمینی در صدد انحلال ارتش است.

مهمترین محورهای غرب برای تضعیف قدرت ایران با استفاده از حربه تفرقه افکنی عبارتند از:

 

الف- تلاش برای تقویت ناسیونالیسم عربی و جلوگیری از نزدیکی اعراب به ایران با دامن زدن به مسایلی همچون جزایر سه گانه میان امارات و ایران.

ب- القای خطر فعالیتهای صلح آمیز ایران برای کشورهای همسایه: به عنوان مثال، نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، با ادعای اینکه فعالیتهای هسته ای تهران برای مقاصد صلح آمیز نیست، بلکه برای توسعه تسلیحات اتمی است، فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران را تهدیدی برای همسایگان بویژه کشورهای عربی و جامعه جهانی عنوان کرد و مدعی شد: ایران از فعالیتهای تروریستی حمایت و روند صلح خاورمیانه را نیز تخریب می کند.

ج- دامن زدن به اختلافهای شیعه و سنی: مطرح کردن موضوع هلال شیعی و مخاطره آمیز جلوه دادن آن برای کشورهای عربی و اهل تسنن و القای دخالت ایران در امور داخلی کشورهای اسلامی و عربی در این راستا پیگیری می شود.

شیخ محمد صهیب الشافی (کارشناس برجسته مسایل اسلامی در سوریه) اظهار داشت: افزایش اختلافهای مذهبی میان مسلمانان در این برهه زمانی، تصادفی نیست، بلکه حاصل سالها توطئه برنامه ریزی شده است.

وی افزود: آمریکا بیش از یک ربع قرن است که سرگرم طراحی فتنه و شکاف میان شیعه و سنی است. در این ارتباط، رئیس شورای یهودیان فرانسه نیز در نشستی با حضور نامزدهای ریاست جمهوری مدعی شد: « برنامه هسته ای ایران برای جهان عرب خطرناک است، زیرا ایران با آنها در رقابتی آشکار بسر می برد.» تأثیرگذاری این پیامها به حدی است که وزیر خارجه عربستان در گفتگو با «اشپیگل» گفت: « ملک عبدا... بدون ذکر نامی از ایران گفته است که تلاشهایی در حال انجام است تا سنی ها را به شیعه تبدیل کنند.»

نقشه شوم و پیچیده محور واشنگتن - تل آویو و برخی رسانه های عربی و غربی حاکی از این است که آنها با انتشار شایعات و اخبار دروغ و جهت‌دار درصدد تیره کردن دایمی روابط شیعه و سنی و در نهایت، تضعیف اثرگذاری دین اسلام - در راستای سناریوی جنگ تمدنهای هانتینگتون هستند.

د- تلاش برای ایجاد تفرقه میان قومیتهای ایران: در یک سال اخیر، اسناد و مدارک زیادی در ارتباط با تحریک سازی قومیتهای ایران از سوی آمریکا و انگلیس به دست آمده است. «رالف پیترز» افسر بازنشسته آمریکا خواستار تجزیه ایران به چند کشور برای مهار ایران قدرتمند شده است.

رایج کردن به اصطلاح لطیفه هایی در بین مردم و نسبت دادن رفتارها وخصوصیات زشت به اهالی مناطق مختلف از روشهای متداول غرب برای اختلاف افکنی میان قومیتهای کشور است که بتازگی نیز با رواج پیامک، زمینه ترویج آنها بسیار آسانتر از گذشته شده است.

«حایم روزنبرگ» یادداشت نویس روزنامه صهیونیستی معاریو نیز با اشاره به تأثیر قدرت ایران در منطقه نوشت: ایران کشوری چند قومیتی است و اکنون وقت آن فرا رسیده است، با استفاده از قومیتهای مختلف در ایران ساختار این کشور را متزلزل کنیم.ایجاد تفرقه و شکاف میان حاکمیت و مردم:

به عنوان مثال، جرج بوش در دیدار با پوتین در اقامتگاه خانوادگی خود ادعا کرد امیدوار است بتواند همراه با روسیه پیام روشنی به ایران بفرستد که «ما با مردم ایران هیچ مشکلی نداریم و تنها با رژیمی مشکل داریم که در مقابل خواستهای جهانی سرکشی می کند.»

مثال دیگری در این خصوص می توان به اظهارات بوش پس از راهپیمایی 22 بهمن سال گذشته اشاره نمود؛ وی با نادیده گرفتن حضور میلیونی مردم در این راهپیمایی مدعی شد: نظر مردم ایران با سیاستهای دولت این کشور، یکی نیست. این گونه پیامها با هدف تضعیف پایگاه مردمی حاکمیت نظام به طور مرتب از سوی دستگاه عملیات روانی غرب تبلیغ می شود.

همچنین می‌توان به مثالهای زیر اشاره کرد:

1-    نگاهی به جوکها یا عاداتی که به هریک از مردم شهرها نسبت داده می‌شود بیندازید و ببینید که چه تعدادی از آنها در راستای این تکنیک نیست!

2-    در نزدیکی انتخابات، گروه رقیب سعی می‌کند با انتشار مصاحبه‌ها یا اخبار کذب باعث تزلزل در گروه رقیب شود. شعارهایی با مضمون عبور از رئیس‌جمهور یا چنددستگی در گروه رقیب با این منظور منتشر می‌شود.

3-     ضرب‌المثل قدیمی «از آب گل‌آلود ماهی گرفتن» به این تکنیک اشاره دارد.

4-    در ادبیات فارسی برای فهماندن ضررهای تفرقه،  داستان پدرپیر و شکستن دسته‌های چوب توسط فرزندان ، آورده شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۸
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی