پدیده_رنسانس و به تبع آن انقلابهای علمی وصنعتی،سبب تئوریزه شدن الگویی جهانی برای جامعه_سازی و مدیریت جهان شد که به آن «جامعهمدنی» گفته میشود.
جامعه_مدنی الگویی است که فیلسوفان غربی برای سعادت بشری ترسیم کردند و در بطن آن یک الگوی_سبک_زندگی نیز وجود دارد.
این نظریه دارای شاخصهایی ست که در تعارض شدیدبا نظریه مدینه_النبی ست.
اما فرق_اساسی بین این دو نظریه چیست؟
🔸مدینه النبی یک مدل جامعه سازی و مدیریت جهان است که توسط پیامبر ارائه شده است.ایشان به عنوان تئوریسین جهان_بینی_الهی وطرحی نو در ساخت ظاهری و باطنی شهر مدینه در عربستان به عنوان پایتخت جهان اسلام به کار برد.این طرح قطعاً طرحی محدود به مدینه نبوده، بلکه طرحی جهانی برای مدیریت جامعه بشری بوده است.
🔸 شاخصههای طرح پیامبر در خود پایتخت جهان اسلام که توسط پیامبر بنا شده بود و نیز دوره 230 ساله معصومین بنا به وجود عوامل متعدد به صورت کامل و جامع محقق نشد ولی کلام مشترک بین همه انبیا و معصومین این بوده است که محقق_کننده واقعی شاخصهای «مدینه النبی» حضرت_صاحب_الامر(عج)است.
💠 میتوان مولفههای «مدینه النبی» پیامبر(ص)، که طرح جامعه_سازی ایشان برای ساخت و مدیریت جهان بشریت بوده را با سه معیار و یک هدف مطرح کنیم:
🔹 حکمت_گرایی
🔹 عفت_گرایی
🔹 عدالت_محوری
💠 شعار_اسلام و هدف اصلی این سه شاخص جمله «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» است که پیام آن خدا_محوری و معنویت گرایی است.
🔴 اما در جامعه_مدنی، نظریهپرداز و تئورسین ،فیلسوفی منقطع_از_غیب و معتمد به عقل خود است.
شاخص های جامعه مدنی به قرار زیر است:
🔻 علم_گرایی
🔻 لذت_گرایی
🔻سود_طلبی
♦️هدف کلی جامعه مدنی امانیسم و انسان_محوری است و شعار آنها این است:« هر آنچه از درون من میجوشد، دستور العمل من است.»
🔴 باور به این اعتقاد یعنی انسان امیال و غرایز انسانی را بدون کنترل عقل_و_دین بر خود و جامعه حاکم نماید، آن وقت است که پیدا کردن تفاوت بین جامعه_بشری و جامعه_حیوانی بسیار سخت خواهد بود.(به نقل از کانال اندیشکده سبک زندگی-عباسی اصل)