جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

۵ مطلب در بهمن ۱۳۹۷ ثبت شده است

نگاهی کلی به بیانیه‌ای که از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد:

جمهوری اسلامی ویژگی‌هایی دارد از جمله:

1 برای همه چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است چون ویژگی‌هایی مثل آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری در فطرت بشر است.

2 به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد. ولی از ارزشهایش فاصله نمیگیرد.

3 انعطاف‌پذیر و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است. اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست.

4 پس از نظام سازی، به رکود و خموشی دچار نشده است.  متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست.

5 به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. مرتکب افراط‌ها و چپ‌روی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است.

6 این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. در هیچ معرکه‌ای گلوله‌ی اوّل را شلیک نکرده است، ولی پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و ضربت متقابل را محکم فرود آورده است.

7 از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است و با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان ایستاده است.


درس‌هایی که رهبرانقلاب به عنوان نسل اول انقلاب برای جوانان گفتند:

1 همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه ‌بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی  و چه آمریکا و قدرت های شرق و غرب.

2 هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. اما جمهوری اسلامی گام‌های بزرگی را طی کرد.


ثمرات و نتایج گام اول انقلاب:

1 ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها.

2 موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی.

3 مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید.

4 بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را به گونه‌ی شگفت‌آوری ارتقاء داد.

5 کفّه‌ی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد.

6 عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد.

7 تبدیل شدن به نماد پر ابّهت و با شکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان.


ماموریت‌های نسل جوان برای گام دوم انقلاب:

1 علم و پژوهش: دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است... ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم.

2 معنویّت و اخلاق: معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای اخلاق و به معنی رعایت فضلیت‌های اخلاقی

3 اقتصاد: مجموعه‌ی جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت سیاستهای اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند.

4 عدالت و مبارزه با فساد: تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمندِ حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست.

5 استقلال و آزادی: استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است. و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است.

6 عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: این هر سه، شاخه‌هایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند.

7 سبک زندگی: تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است.


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۹۷ ، ۱۵:۱۵
اسماعیل شیرعلی

ما از کی داریم به ژاپن می بازیم؟

 

تیم فوتبال ایران در روز دوشنبه 8بهمن 1397 با نتیجه سه گل بر هیچ به ژاپن باخت


امّا این باخت چندان مهم نیست.

 همه مسابقات ورزشی هم بُرد دارد و هم باخت.

ممکن است در یک بازی دیگر با تغییر بازیکنان نتیجه مسابقه معکوس شود.


باخت واقعی و غیرقابل جبران ما از ژاپن از حدود 150سال پیش آغاز شد


 در زمان امیرکبیر روند اصلاحات همزمان در ایران و ژاپن آغاز شد.

 ژاپنی ها روند اصلاحات را پی گرفتند و امروز دارند بر جهان دانش و فناوری فرمان می رانند.

ولی ما امیرکبیر رهبر اصلاحات را در باغ فین کاشان با شکنجه خونین کُشتیم


_سطور زیر تصویری کوتاه از سیمای پیشرفت های ژاپن است:


_ﮊﺍﭘﻨﯽ ﻫﺎ ﺍﺻﻼً ﭘﺲ ﺍﻧﺪﺍﺯ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ 

ﺗﻮﺭﻡ ﺩﺭ ﮊﺍﭘﻦ ﻣﻌﻤﻮلا ﯾﺎ ﺻﻔﺮ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﻣﻨﻔﯽ ﺍﺳﺖ 


_ﺩﺭ ژاپن ﺧﺎﻧﻪ ﻭﯾﻼﯾﯽ ﺑﻪ ﻧﺪﺭﺕ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ 


_ﺍﺯ ﮐﺎﺭ ﻣُﺮﺩﻥ ﺩﺭ ﮊﺍﭘﻦ ﯾﮏ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﺍﺳﺖ !


_ﺣﻘﻮﻕ ﯾﮏ ﻣﻌﻠﻢ ﻣﻌﺎﺩﻝ ۷۵۰۰ ﺩﻻﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﺍﺳﺖ 


_ﺷﮑﺴﺖ ﺩﺭ ﮐﺎﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﮏ ﻣﺪﯾﺮ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﺮﮒ ﺍﺳﺖ 


_ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥ ﺑﭽﻪﻫﺎ ﺩﻟﺴﻮﺯﺗﺮﻧﺪ 


_ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺗﻌﻄﯿﻠﯽ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺑﭽﻪﻫﺎ ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ !!


_ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺎ ﺩﺭ ژاپن ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻋﻤﻮما ﮐﺎﺭﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ 


_تقریبا تمام ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺣﻘﻮﻕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻫﺎ ﭘﻮﻝ ﺧﺮﺟﯽ ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ.

 

_اﺯ ﺍﻭﻝ ﺗﺎ ﺳﻮﻡ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ، ﻫﯿﭻ ﺍﻣﺘﺤﺎﻧﯽ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ 



_ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ معلمان ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ۱۵ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺎﻓﺖ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻧﺴﻠﯽ ﻣﺘﻮﺍﺿﻊ ﻭ ﺣﺮﯾﺺ ﺑﺮ ﻧﻈﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ .


_ﻫﺮ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪ ﮊﺍﭘﻦ ﮐﻪ ﺳﮓ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ

 ﻫﻤﯿﺸﻪ ﮐﯿﻒ ﻭ ﮐﯿﺴﻪ ﻫﺎﯼ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻦ ﻓﻀﻮﻻﺕ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺭﺩ .

ﺣﺮﺻﺸﺎﻥ ﺑﺮ ﻧﻈﺎﻓﺖ ﺭﺍ ﺳﺮﻟﻮﺣﻪ ﺍﺧﻼﻕ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ .


_ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﻧﻈﺎﻓﺖ ﻭ ﺭﻓﺘﮕﺮ ﺭﺍ " ﺍﯾﻨﺠﯿﻨﺮ (ﻣﻬﻨﺪﺱ) ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ" ﻣﯽ ﻧﺎﻣﻨﺪ و ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ ۵ ﺍﻟﯽ ۸ ﻫﺰﺍﺭ ﺩلاﺮ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﭘﯿﺸﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻣﺘﺤﺎﻧﺎﺕ ﮐﺘﺒﯽ ﻭ ﺷﻔﺎﻫﯽ ﺩﺍﺩ .


_ ﮊﺍﭘﻦ ﻫﯿﭻ ﻣﻨﺒﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ( ﻧﻔﺖ ﻭ ﮔﺎﺯ ﻭ ﺯﻏﺎﻝ ﺳﻨﮓ ﻭ ﻓﻮﻻﺩ ﻭ ﻣﺲ ﻭ ... ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ) ﻭ ﺳﺎﻻﻧﻪ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﺻﺪﻫﺎ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ؛ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﺎﻋﺚ ﻧﺸﺪﻩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﻫﺎﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﺩ .


_ ﻫﯿﺮﻭﺷﯿﻤﺎ ﻓﻘﻂ ﻃﯽ ﺩﻩ ﺳﺎﻝ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ، ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻫﯿﺮﻭﺷﯿﻤﺎﯼ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺳﻘﻮﻁ ﺑﻤﺐ ﻫﺴﺘﻪ ﺍﯼ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺩ .


_اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺭ ﻗﻄﺎﺭ، ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻥ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻣﺎﮐﻦ ﺑﺴﺘﻪ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺑﺎﯾﻞ ﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﮐﻠﻤﻪ " ﺑﯽ ﺻﺪﺍ " ﯾﺎ (silent) ﺍﺯ ﮐﻠﻤﻪ " ﺍﺧﻼﻕ" ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .


_ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ ﺩﺭﺳﯽ ﺍﻭﻝ ﺗﺎ ﺷﺸﻢ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ (ﮔﺎﻣﯽ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺍﺧﻼﻕ) ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﻼﻕ ﻭ ﺷﯿﻮﻩ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ .


_ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﮊﺍﭘﻦ ﺍﺯ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺩﻧﯿﺎﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﭘﯿﺸﮑﺎﺭ ﻭ ﺧﺪﻣﻪ ﻧﻤﯽﮔﯿﺮﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺴﺌﻮﻝ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺁﯾﻨﺪ .


_ ﺍﺯ ﺍﻭﻝ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ ﺗﺎ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ " ﻧﺎﮐﺎﻣﯽ " ﻣﺮﺩﻭﺩ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ 

 ﭼﻮﻥ ﻫﺪﻑ ﺗﺮﺑﯿﺖ، ﻧﻬﺎﺩﯾﻨﻪ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻭ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﺗﻌﻠﯿﻢ ﻭ ﺗﻠﻘﯿﻦ .


_ ﺩﺭ ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻥ ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻧﯿﺎﺯ ﺧﻮﺩ ﻏﺬﺍ ﺑﺮﻣﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺁﺧﺮ ﮐﺎﺭ ﺩﺭ ﺑﺸﻘﺎﺏ ﺷﺎﻥ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﻤﯽ ﻣﺎﻧﺪ ... ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ .


_ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﻣﺴﻮﺍﮎ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺻﺮﻑ ﻏﺬﺍ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﻤﯿﺰ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﻮﺩﮐﯽ ﻣﺮﺍﻗﺐ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﺧﻮﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ .


_ ﻣﺪﯾﺮ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻧﯿﻢ ﺳﺎﻋﺖ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪﻥ ﻏﺬﺍ ﺍﺯ ﻏﺬﺍﯼ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﻣﯽﺧﻮﺭﺩ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﺁﻥ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﭙﺮﺳﯽ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ؟

ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: ﺍﯾﻦ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ، ﺁﯾﻨﺪﻩ ی ژاپن ﻫﺴﺘﻨﺪ .


ﺍین که ﮊﺍﭘﻦ ﮊﺍﭘﻦ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺗﺼﺎﺩﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ

بزرگترین شعار فرهنگ ژاپنی ها که آنها را در مسیر پیشرفت نشاند :

 نیازی به دشمنی و درگیری با دیگران نیست .

با رشد و پیشرفت تو، دیگران خود به خود شکست می خورند .

به دیگران کاری نداشته باش؛ کار خودت را درست انجام بده .


بیاییم این عقب ماندگی ها  را درمان کنیم. 

ما با چند گل خوردن،چیزی را از دست نمی دهیم

حتی اگر در ژاپن چنین نباشد ، اصول فوق اصولی کاملا منطقی است که عمل به آنها میتواند آغازگر تحولی عظیم در سرنوشت کشور و سامانده نیروهای مولد و تاریخ ساز کشور باشد

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ بهمن ۹۷ ، ۰۸:۰۲
اسماعیل شیرعلی

در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس

آئین رونمایی از کتاب « پاتولوژی توسعه » برگزار شد

آئین رونمایی از کتاب « پاتولوژی توسعه » برگزار شد و در این مراسم بر مباحثی همچون جدی‌تر وارد شدن به حوزه‌ توسعه و تاکید بر پدید آمدن نهضتی در راستای تاکید رهبری بر علوم اسلامی انسانی پیشرفت اشاره شد.

آئین رونمایی از کتاب « پاتولوژی توسعه » برگزار شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، آئین رونمایی از کتاب « پاتولوژی توسعه » در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار شد.

* باید به حوزه‌های توسعه جدی‌تر وارد شویم

 معاون آموزشی و پژوهشی خبرگزاری فارس و رئیس دانشکده رسانه در  آئین رونمایی از این کتاب گفت: سیاست کلی دانشکده رسانه فارس در حوزه فرهنگ و سبک زندگی سرعت بیشتری پیدا کرده است.

سید محسن بنی‌هاشمی ادامه داد: اگر بخواهیم برای آینده سرزمین‌مان جدی تر بیاندیشیم باید به گونه شایسته ای به الگوهای توسعه فکر کنیم. 

وی با اشاره به کتاب پاتولوژی توسعه خاطرنشان کرد: در این کتاب موضوعات مهمی همچون سبک زندگی، عدالت و نقش فرهنگ در توسعه مطرح شده است.

* نهضتی باید در راستای تاکید مقام معظم رهبری در حوزه علوم اسلامی انسانی پیشرفت پدید بیاید

حجت الاسلام حبیب حریزاوی معاون سازمان تبلیغات اسلامی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله چهارم انقلاب صنعتی به سر می‌بریم، گفت: این انقلاب که از ماشین بخار شروع شد و در حال حاضر با هوشمندسازی زندگی به سطح غیرقابل محاسبه‌ای رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه آینده‌ای که انقلاب صنعتی برای بشر رقم می زند آینده ای مبهم است، گفت: یکی از محصولات این انقلاب صنعتی این است که انسان قرار است لا انسان شود، انسان بشود ماشین و حتی هوش خود را به ماشین بسپارد و افتخار توسعه گران امروز جهان هم همین قرار است باشد.انسان را از انسان خالی کنیم و به ماشین بسپاریم و ماشین انسان را اداره کند.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه اگر بخواهیم بگوییم کمترین رهاورد توسعه لا انسان کردن انسان است پس ما وظیفه داریم که به جنگ توسعه برویم، گفت:  ما در حال یک جنگ تمام عیار هستیم برای رستگاری و حفظ حیات انسان، ما یعنی تمدن اسلامی در برابر تمدن غربی و قرآن هم وعده امروز را داده است، در تعابیری که تاکید می کند که نباشید مانند کسانی که خدا را فراموش کرده اند و خدا آنها را دچار خود فراموشی کرد. یعنی انسان انسان را فراموش کند، یعنی انسان خودش را فراموش کند و بشود حیوان یا ماشین. در چنین دوره ای که سخت ترین دوره حیات بشر از این منظر می تواند باشد چنین آثاری شایسته تکریم است.

وی با اشاره به کتاب « پاتولوژی توسعه » گفت: چنین آثاری شایسته تکریم است و اصلا نهضتی باید پدید بیاید و پرچم این نهضت را مقام معظم رهبری بلند کردند و سربازان فکری و فرهنگی ایشان در حوزه و دانشگاه موظف هستند این کار را ادامه بدهند، من این زحمت را به فال نیک می گیرم و در راستای یک جهاد گسترده تمدنی که با اندیشه غرب داریم می دانم.

حریزاوی گفت: از همه جامعه علمی کشور می خواهیم که در راستای این نهضت مبارزه با تمدن غرب که نتیجه آن نابودی انسان است دست به قلم بردارند و کار کنند. کارهای سلبی برای مبارزه با تمدن غرب که توسعه یکی از دستاوردهای آن است نیاز به کارهای ایجابی هم دارد. کار ایجابی همان نسخه رایجی است که مقام معظم رهبری اسم آن را گذاشته اند اسلام ناب.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری درباره صفات شیعه می فرمایند شیعه یعنی کسی که اسلام ناب را بپذیرد  و ملتزم شود. در حوزه اجتماعی هم اسلام ناب آن تئوری کاملی است که عنوانش می شود پیشرفت و هدف فقط رفاه نیست، فقط سعادت هم نیست، رسیدن به سعادت بشر از طریق ایجاد رفاه و پیشرفت مادی.

* توسعه می‌تواند ضمن اینکه از غرب بیشتر باشد سبک زندگی را نیز حفظ کند

صلاحی استاندار سابق خراسان نیز در این نشست با اشاره به دستاوردهای اندیشکده مدیریت اسوه، گفت: حدود 19 سال قبل اندیشکده مدیریت اسوه ایجاد شد و آن سال تأکید کردم که مشکل آینده ما در توسعه مشکل مدیریت است. توسعه در دنیا توسعه مدیریت سودمحور است، توسعه مدیریت ما در انقلاب اسلامی انسان محور است. مدیریت انسان محور مانند مدیریت پدر بر خانواده و مدیریت سودمحور مانند مدیریت مدیر در کارخانه است. در غرب هم این نوع نگاه حاکم است در حالی که دانش خیلی رشد کرده اما پایه آن بر مبنای اقتصاد است، قرار است اقتصاد هم رشد کند و در خدمت انسان قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما جزو  2 یا 3 حوزه تمدنی که در موضوع انسان و سبک زندگی هم سابقه چندین هزار ساله داریم و بعد از ظهور اسلام سابقه‌مان در سبک زندگی بهتر شد. در شرق آسیا با تمام پیشرفت‌های اقتصادی سبک زندگی را حفظ کرده‌اند، عده‌ای فکر می‌کنند توسعه همه‌جانبه یعنی پذیرفتن سبک زندگی غربی. توسعه می‌تواند از غرب هم بیشتر باشد و در عین حال سبک زندگی را نیز حفظ کرد. توسعه نباید مانع سبک زندگی ما شود.

استاندار سابق خراسان خاطرنشان کرد: در دنیا سالی 8 میلیون کتاب منتشر می‌شود 70 هزار کتاب در سال توسط ایران منتشر می‌شود، ما قبل از انقلاب با جمعیت 36 میلیونی 3 هزار جلد کتاب چاپ می کردیم چون جامعه بسته ای داشتیم، به برکت انقلاب اسلامی جامعه باز شد و الان هر نویسنده ای کتاب چاپ می کند حتی اگر ضعیف باشد ، معنای توسعه و آزادی این است که هر کسی بتواند متن خودش را ارایه دهد اما ما باید در این متن ها متن قوی گیر بیاوریم. بعد از نوشتن مهم معرفی است و این کتاب ها باید در مجامع بزرگ مطرح شود. متاسفانه الان مطالعه جامعه جوان ما کم شده است. افتخار انقلاب این است که جمعیت جوان رو به رشد بود نگرانی که الان اروپایی ها دارند جمعیت پیر است.

وی با تاکید بر اینکه نگرش توسعه علوم انسانی در جامعه جوان به اندازه کافی نیست، گفت: ما فکر می کنیم علوم انسانی راحت است، چون فکر کردیم علوم انسانی ساده است آن را آنطور که باید و باشد توسعه ندادیم. درست مثل زبان فارس، تصور کردیم چون فارسی زبان هستیم و فارسی را می‌فهمیم نیازی به گسترش و علم آن نداریم، در حال حاضر کم داریم افرادی را که خوب حافظ و سعدی و مولوی را بفهمد.

حسین علی رمضانی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری در ادامه این نشست با بیان اینکه دغدغه علوم انسانی با نگاه توسعه محور به نظر الان ضعیف ترین عضو این اندام واره ای است که در این کتاب به آن نگاه شده است، گفت: انسان و پدیده های انسانی و روابط انسانی و قواعد حاکم بر انسان که در حوزه جامعه شناسی خودش را بیشتر نشان می دهد کجای این توسعه است؟ حقیقت انسان چیست و با کدام مبنا داریم به آن نگاه می کنیم؟ اسلام یا غرب؟ مبنای غرب چیست؟ نگاه به انسان در حوزه معرفت شناسی معطوف به نگاه به هستی است.

وی افزود: در نگاه توسعه محور ابعاد معنایی و روش های شهودی کجاست؟ اسلام داعیه دار این بحث هاست و اینکه حقیقت هستی الزاما آنچه در پدیده ها خودش را نشان می دهد نیست و معنایی پشت این پدیده هاست و این نگاه کجاست؟

رمضانی با بیان اینکه اگر نگاه به توسعه داریم باید بعد انسانی و علوم اسلامی را نه در نگاه غرب که در نگاه اسلامی تعریف کنیم، گفت: این کتاب کار خوبی است هر چند که نیاز دارد بیشتر به آن پرداخته شود، مقدمه ای است برای کار و یک جریان فکری که باید در این مسیر قرار بگیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در پاتولوژی که مفهومی برداشته شده از عرصه علوم پزشکی است من این سوال را طرح می کنم که وقتی یک اندامی شروع می شود به معاینه بالینی که آسیب های آن را فرض کنیم، شاخص هایی با عنوان شاخص سلامت وجود دارد. وقتی آسیب شناسی می خواهیم بکنیم این شاخص ها کجاست و این کتاب با کدام شاخص ها میزان انحراف توسعه را مطرح کرد و این کجا تجمیع شده است و شاخص های پیشرفت اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ، اجتماعی و نظامی ما کجاست؟ نگاه جامع داشتن نیازمند تعیین شاخص است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهریگفت: تولید کتاب باید مهم باشد، جنگ جنگ مفاهیم است، جنگ، جنگ زبان است و وقتی کتاب توصیه می‌شود با شرط وزین بودن و حرف داشتن برای گفتن باید مطرح شود.

اسماعیل شیرعلی عضو هیأت علمی دانشگاه ولایت و نویسنده  کتاب « پاتولوژی توسعه » در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه این کتاب نخستین کتاب دانشگاهی با این موضوع است، گفت: این کتاب قطعا نقدهای علمی خوبی باید بشود. به عنوان آغاز راه دست تمام اساتید را به گرمی می‌فشاریم تا نقد شود برای ادامه مسیر.

وی با بیان اینکه بحث بعدی، آناتومی توسعه است که باید در مباحث ثانویه مطرح شود، گفت: باید گفتمان‌سازی اولیه مطرح و نقد شود و وارد فضای مفهومی شویم که تا به حال یا وجود نداشته یا اگر وجود داشته به شکل مبهم بوده است.

 نویسنده  کتاب « پاتولوژی توسعه » با تاکید بر اینکه کتب دانشگاهی از فیلترهای خاصی می‌گذرد، گفت:  سعی شده اساتید این کتاب را مطالعه و نظرات خود را مطرح کنند، در این کتاب شاخص‌هایی از سلسله نشست‌های راهبردی با اساتید درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شده است، به بحث زن و خانواده و عدالت پرداخته شده و می‌خواستیم از منظر جامعه‌شناسی کار کنیم و به ارزش‌ها توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پیشرفت ایرانی اسلامی برای سعادت انسان است که معاد و معنویت دارد، گفت:  یک واژه جدید باید با بار ارزشی جدید خلق شود که جورکش بحث ما باشد. آغاز راه سخت و مشکل است، این حوزه با جامعه‌شناسی کمی نامأنوسی است، جامعه‌شناسی ما وارداتی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ بهمن ۹۷ ، ۰۸:۵۱
اسماعیل شیرعلی

زحمات معاون محترم آموزش و پژوهش و رئیس محترم  دانشکده رسانه خبرگزاری فارس جناب دکتر سید محسن بنی هاشمی و و معاون فرهنگی ایشان و تمامی همکارانشان در دانشکده و معاونت آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس را ارج می نهم و از تک تک عزیزان سپاسگزارم.

سپاس



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ بهمن ۹۷ ، ۱۵:۵۹
اسماعیل شیرعلی

 سرمقاله روزنامه رسالت امروزبه نقل از حامد حاجی حیدری از رویدادی مهم صحبت کرده است که به نظرم جالب است و بازنشر آن را لازم دیدم: 

« رویداد بسیار بسیار مهمی بود، ولی این سطح اهمیت، عمدتاً در سطوح فعالان سیاسی، درک نشد. این رویداد، اهمیت قابل‌ملاحظه‌ای هم در سطح زیربنایی و هم در سطوح روبنایی سیاست و معیشت خواهد داشت. نشست چهارشنبه مقام معظم رهبری با گروه پیشران علوم شناختی به سرپرستی دکتر سید کمال خرازی، پس از کنش‌های سیاسی هوشمندانه‌ای همچون فکر علوم انسانی ایرانی-اسلامی، ایده مهندسی فرهنگی، و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، چهارمین و احتمالاً مهم‌ترین کنش دانشی مقام معظم رهبری، امام خوش‌فکر جمهوری اسلامی است. این‌ها چهار ابرپروژه هستند که طیف‌های متنوعی از فعالان علمی و اجتماعی را درگیر می‌کنند؛ ولی با این حرکت چهارم در زمینه «علوم شناختی»، حالا می‌شود گفت که زمینه یک‌سره تازه‌ای گشوده شده است، هر چند که صرف این گشایش کافی نیست و باید دلالت‌های ضمنی و تلویحات آن لحاظ شود. ماجرا از این قرار است؛ تلاش‌های جهانی برای بهبود علوم انسانی، پس از چند دهه بحرانی، چندان موفق نبوده است، ولی پدیدار شدن «علوم شناختی»، دگرگونی مهمی است، که می‌تواند به مهاجرت بزرگ از علوم انسانی نارسای موجود به سمت یک وضعیت میان‌رشته‌ای مثمر ثمرتر منتهی شود. حالا می‌شود امیدوار بود که به جای «نطق‌های متأسفانه» عالمان علوم انسانی، برای انبوه مسائل رفتاری و اجتماعی امروز، راه‌حلی ارائه شود.

پایه‌گذاران علوم انسانی مدرن را می‌توان به تفاوت، تامس هابز، آدام اسمیت، چارلز داروین یا شاید هم آگوست کنت دانست. هر کدام از این دانشمندان را لحاظ کنیم، نهایتاً باید بپذیریم که میراث‌های فکری آن‌ها، کم و بیش، از پس بحران‌های پایان قرن بیستم برنیامدند و درخواست‌های بشری در قبال علوم انسانی را بی‌پاسخ گذاشتند. عمده‌ای از مسائل امروز ما، نیازمند روی تافتن از این پایه‌گذاران، و گشودن مسیر شجاعت به سمت یک چشم‌اندازپایه علمی جدید است که فی‌الجمله و فعلاً نام آن «علوم شناختی» گذاشته شده است؛ من نام آن را «علوم شبکه‌های انسانی-ماشینی-طبیعی» می‌گذارم، و باور دارم که مسیر برون‌رفت مناسبی از بن‌بست علوم انسانی روشنفکر زده امروز است. مسیر خوبی باز شده است، اما البته نیاز به کامل شدن دارد.
عالمان علوم انسانی امروز با معضلات بغرنجی همچون عدالت، آزادی، آموزش، جنسیت، تمدن، زوال، ماشینیسم، جهانی‌سازی، محیط زیست، و ...، مماشات می‌کنند، و در پیشروترین شگرد، حاملان «نطق‌های متأسفانه» هستند، بدین ترتیب که در فرار به جلو، مدام از اتفاقات ناگوار ابراز تأسف می‌کنند. در حالی که فنون فنی-مهندسی، مشغول طراحی مسیرهای پیشروی تحول در حیطه‌های تکنولوژیک هستند، عالمان علوم انسانی، علم‌ورزی خود را در منفی‌بافی بی‌پایان به رخ دانشجویان و مردم عادی می‌کشند، و از این قرار، مدت‌هاست که نزد بسیاری از مردم این پرسش مطرح است که سرمایه‌گذاری در علوم انسانی دقیقاً به چه کار می‌آید؟ حالا با «علوم شناختی»، مسیرهای تغییر خوبی فتح شده است، اما نیاز به کامل شدن دارد، ولی در همین ابتدا هم افق‌های روشنی پیداست.
در حالی که اوضاع اقتصادی و اجتماعی و سیاسی دنیا رو به وخامت دارد، عالمان علوم انسانی، همچنان مشغول بحث‌های سیاسی و فلسفی پایه هستند؛ و در این فراغت خوش‌نشین، مفروض‌شان این است که روند تکامل، کار خود را می‌کند و مسائل انسانی و اجتماعی مردم به کمک تکنولوژی که گویا خود به خود رو به پیشرفت دارد! حل می‌شوند؛ یا این که سیاستمداران، بحث‌های سیاسی و فلسفی روشنفکران را به زمینه عمل سیاسی می‌رسانند و لازم نیست تا خود عالمان علوم انسانی غم عملیاتی شدن دیدگاه‌هایشان را بخورند؛ این‌ها پیش‌فرض‌هایی است که اصولاً محقق نمی‌شود، چرا که کلاف این بحث‌های روشنفکرانه علوم انسانی بیش از حد سر در گم است. حالا، مهندسان شبکه‌های ماشینی که گریزی از درگیر شدن در اقتضائات عملیاتی و مهندسی ندارند، و اعتقادی هم به سپردن امور به دست تقدیر مفروضات تکامل‌گرایانه ندارند، با به رسمیت شناختن ماشین‌ها و هوش مصنوعی، کوشش می‌کنند تا به محدودیت‌های عملی فائق بیایند، و مسیرهای تغییر را باز کنند. آن‌ها از صحنه رزم با موضوعات عملیاتی به خلوت‌های دنج روشنفکرانه فرار نمی‌کنند، بلکه درگیر می‌شوند. آن‌ها از بی‌طرفی ارزشی بیزار هستند، و در چارچوب یک منطق فازی و هوشمند، می‌کوشند با بصیرت، مسیرهای «بهبود» را باز کنند. با این ترتیب، مسیر اخلاقی خوبی گشوده شده است، اما نیاز به کامل شدن دارد.
علوم شناختی، درخشان‌ترین مسیر میان‌رشته‌ای است که تا کنون گشوده شده است. پیش از این، دو اردوگاه بزرگ نظریه عمومی سیستم‌ها، و نظریه عمومی بازی‌ها کوشش کرده‌اند تا چنین زمینه تلفیق بزرگی را پدید آورند. برای مدت‌های مدید، عامه مردم درک می‌کردند که کار جدایی تخصصی علوم از جایی ایراد دارد؛ این که زمینه‌های تخصصی مختلف یکدیگر را انکار می‌کردند، و مردم به عنوان مصرف‌کنندگان دانش، مردد می‌ماندند که تضادها و تخاصم‌های دانشمندان را چطور آشتی دهند. دو اردوگاه نظریه سیستم‌ها و نظریه بازی‌ها به قدری این تلفیق را محقق کردند؛ ولی چشم‌اندازهای اصولی آن‌ها به قدر کافی جامع و فارغ از تناقض نبود؛ خصوصاً که گاه تنه به «شناخت‌ناگرایی» و «نسبیت‌گرایی شناختی» می‌زدند؛ حالا، در زمینه علوم «شناختی»، ما جمع‌بندی مناسبی در زمینه فلسفه زبان داریم که آگاهانه می‌کوشد تا از تناقض‌ها و نسبیت‌ها مبرا باشد، و این کوشش را در زمینه‌ای از هوشمندی و ریاضیات در عین فروتنی فلسفی و علمی جویا می‌شود. مسیر خوبی در زمینه «حکمت» گشوده شده است، اما نیاز به کامل شدن در زمینه «توحیدی» دارد. علوم شناختی، از «شناخت‌گرایی/ COGNITIVISM» در دهه 1950، مشخصاً با رویارویی موفق نوآم چامسکی با « نا شناخت‌گرایی/ NON-COGNITIVISM» مندرج در رفتارگرایی دارد. در این رویارویی، به رغم نسبیت‌گرایی غالب در جریان‌های مختلف فکری سده بیستم که علوم انسانی و عمل سیاسی را به کثرت‌گرایی غیرمسئولانه‌ای سوق داده بود، شناخت را به عنوان مفروض غیر قابل انکار، نقطه عزیمت خود قرار می‌دهد، می‌کوشد تا فرآیند شناخت را درک نماید و آن را پایه‌ای برای درک ژرف‌ساخت‌ها قرار دهد. این گرایش به اصول و ژرف‌ساخت‌ها، در صورتی که به خوبی کامل شود، بازگشتی به سمت «دیدگاه توحیدی» بعد از یک قرن آشفتگی خواهد بود، که نیاز به کامل شدن دارد.
علوم شناختی، به جای تشکیک در «شناخت»، آن را مفروض و نقطه عزیمت می‌داند، و این کفاره معصیتی است که برای دو دهه منجر به هبوط ما به ولنگاری اخلاقی و فرهنگ سیاسی پلورالیستی شد. در علوم شناختی، مسیر فرهنگی و سیاسی خوبی گشوده شده است، که نیاز به کامل شدن دارد».

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ بهمن ۹۷ ، ۱۴:۱۱
اسماعیل شیرعلی