جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

روند جامع انتقال شناسی

چهارشنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۳۴ ق.ظ

      روند انتقال شناسی ، همیشه آن سادگی انتزاعی حرکت از سنت به تجدد و سپس به سنت را ندارد ، بلکه در بسیاری از موارد ، به طور گسترده و عمیقی پیچیده است . این پیچیدگی در دکترین توسعه تأثیر عمیقی دارد و عدم درک صحیح آن می تواند روند توسعه را مختل نماید . روند جامع انتقال شناسی در دکترین توسعه ،‌ دوازده مرحله دارد که این مراحل دوازده گانه به خودی خود پیچیدگی مزبور را
می نمایاند .  [1]

 

1 ـ  پیشانواندیشی :

     پس از ناکارآمدی سنت ، ضرورت نواندیشی خودنمایی می کند . نواندیشی مقدماتی دارد که از جمله همین ضرورت نواندیشی است . جامعه باید در مورد ناکارآمدی سنت به باور رسیده باشد . دوره ی پیشانواندیشی ، دوره ی « ضرورت » ‌نواندیشی است .

 

2 ـ  نواندیشی :

     پس از دوره ی ضرورت ، مرحله ی نواندیشی آغاز می شود . اندیشمندان و متفکران ، انگاره های نو را تولید و تبیین می کنند . این نواندیشی ، لزوماً باید پاسخی به ناکارآمدی سنت جاری باشد .


3 ـ  پسانواندیشی :

    اندیشه ی نو، اغلب نیازمند نقد و بررسی و واکاری و بازنگری و حتی ترمیم و اصلاح است . این دوره ی واکاوری و اصلاح اندیشه ی نو که در معرض نظر ونقد نخبگان و اهل معنا قرار گرفته است ، مرحله ی
« پسانواندیشی » است که بسیار ضروری است ، زیرا بسیاری از اندیشه ها ، هنگامی که قبل از نظر و نقد خواص وارد جامعه می شوند موجب ایجاد تردید و تشویش در عموم مردم و درنتیجه عدم دستیابی به افقی روشن در نسبت با آن اندیشه می گردد .

 

4 ـ  پیشانوگرایی :

     پس از نظر و نقد خواص ، اکنون نوبت به آگاهی عوام و ایجاد دغدغه در آن ها برای مطالبه ی این اندیشه ی نو می رسد . این دوره که حساسیت خاصی دارد ، دوره ی پیشانوگرایی است . مرحله ی پیشانوگرایی، مرحله ای بسترسازی برای جلب مشارکت توده ی مردم در تحقق اندیشه نو در عمل است.

 

5 ـ  نوگرایی :

    پس از آن که اندیشه ی نو به خواص و عوام معرفی شد و با اقبال عموم مواجه گردید، دوره ی مطالبه ی
آن آغاز می شود . مرحله ی مطالبه ی اندیشه ی نو از سوی عموم جامعه ، ‌مرحله ی نوگرایی است . اکنون عموم جامعه ضمن اذعان به ناکارآمدی سنت جاری ، خواهان اندیشه ی نو و جایگزینی هستند که تبیین و معرفی شده است . در واقع در این مرحله ، همگان می دانند که چه را نمی خواهند ( سنت جاری ) و درصدد تحقق چه هستن ( تجدد ) .

 

6 ـ  پسانوگرایی :

     مطالبه ی عمومی برای تحقق اندیشه ی نو کافی نیست . بستر سازی برای تحقق اندیشه ای که با اقبال عمومی مواجه شده است در مرحله ی پسانوگرایی صورت می پذیرد . تغییرات اجتماعی دفعی و آنی انجام نمی شود و عنصر صبر اجتماعی در این مرحله حکم اکسیر گران بهایی را دارد که عدم آن می تواند منجر به شتاب زدگی در کنش مدیریتی رهبران یا در یأس و دل سردی توده ها از تحقق نسخه ی شفابخش نوین

مشکلات و دردهای اجتماع گردد . [2]

 

7 ـ  پیشانوسازی :

     در مرحله ی پیشانوسازی ، اندیشه ی نو ، در قالب قانون و سیاست و طرح عملیاتی ، ضمانت اجرایی می یابد . در واقع این دوره ، مرحله ی قانون گذاری ، سیاست گذاری و طرح ریزی است .

 

8 ـ  نوسازی  :

     در این مرحله ، قوانین ، سیاست ها و طرح های عملیاتی ، به اجرا درآمده و بنای نوین جامعه
پی ریزی و ساخته می شود .

 

9 ـ  پسانوسازی :

     ساختمان نوین اجتماعی که ایجاد شد ، آحاد و ساکنان آن به مرور نسبت به هنجارها و ارزش های جدید اجتماعی ، در عمل آشنا شده و مشق اجتماعی کرده و روند جامعه پذیری نوین را طی می کنند . این مرحله ، دوره ی پسانوسازی نامیده می شود .

 

10 ـ  پیشاسنت :

     پس از جامعه پذیری شهروندان نسبت به هنجارهای نوین ، دوره ی تثبیت و فرهنگ سازی آن در نظام آموزشی و رسانه ای از یک سو و در نظام تقنینی و اجرایی در ایجاد و اصلاح مقررات از سوی دیگر آغاز
می شود . این مرحله ، پیشاسنت خوانده می شود .

 

11 ـ  سنت :

     با نهادینه شدن ارزش های نوین در جامعه و یا شکل گیری جامعه مبتنی بر آن ها ، مرحله ی سنت شکل

می گیرد . در این مرحله ، آحاد جامعه ، به انگاره های اندیشه ی نوینی که تولید و محقق شد نه تنها باور دارند بلکه آن ها را در عمل در زندگی اجتماعی خود اجرا می کنند . مرحله ی سنت ، مرحله ای است که انگاره های نوین ملکه ی رفتار آحاد جامعه شده است و برای انجام آن ها با ابهام و پرسش مواجه
نمی شوند .

 

12 ـ  پساسنت :

     پس از گذشت یک دوره ی نامشخص ، هر سنت بشری ، شامل مرور زمان شده و اثربخشی و کارآیی خود را از دست می دهد . در این دوره ، ترمیم آن سنت برای استمرار کارآمدی آن ، صورت می پذیرد . شارحان اندیشه ی بنیادین آن سنت و استراتژیست های حوزه های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی ، برای حفظ ضریب اثربخشی آن ، به تلاشی مستمر مبادرت می کنند . اما خود نیز می دانند که دوره ی سنت مزبور به پایان رسیده است و ضرورت جایگزینی آن خودنمایی می کند . این مرحله ، پسا سنت نامیده می شود .



[1] - Strategic Planning – www . Andishkadeh . ir .

[2]  ـ پسانوگرایی در نگاه آنتونی گیدنز نیز مطرح است ، اما باتقسیم بندی متفاوتی . رجوع کنید به کتاب : نوذری . حسین علی ،
     [ مجموعه مقاملات ] مدرنیته و مدرنیسم ، مقاله ای روند مدرنیسم از نگاه آنتونی گیدنز ، تهران ، 1379 ، نشر نقش جهان .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۷
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی