جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

سوپر پارادایم تئوئیسم

شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۱۹ ب.ظ

ابروادی تصوری خداگرایی  

      ابروادی تصوری خداگرایی یا سوپر پارادایم تئوئیسم ، بر بستر استعلاشناسی شکل می گیرد ، نه صرفاً بر روند انتقال شناسی . جهت گیری حرکت در ابروادی خداگرایی ، گزاره ی « تعالی » است و جوهر حرکت در آن ، مفهوم « هجرت » است که اساس جامعه ی هجری را شکل می دهد .

     استعلا در ابروادی خداگرایی نیز همچون انتقال در سوپرپارادایم امانیسم ، دارای چهار مرحله است که به مثابه چهار واگن یک قطار در امتداد ی یکدیگرند .

 

مرحله یکم : سنت

    سنت سیئه ، سنت گناه آلودی است که مشتمل بر هر قاعده ای می شود که در تقابل و تعارض با دین حنیف و فطرت الهی بشر باشد . اصالت بخشی به شیطان ( که به تعبیر قرآن مجید برای انسان دشمن آشکار است ) ، یا قراردادن انسـان در جایگاه خدا ( که شــرک است و به تعبیر لقمان حکیــم در قـرآن ، شرک ، ظلمی است عظیم ) ، از موارد سنت سیئه محسوب می شوند . سنت سیئه برای هجرت ، مبدأ است که باید از آن رهید .

 

مرحله دوم :  سنت الهی

    رسول گرامی اسلام ، حضرت محمد (ص) ، در روایت ثقلین فرمود که شما مسلمین را ترک می کنم در حالی که دو میراث گران بها در میان شما بر جای می گذارم : کتاب خدا و عترتم را  .

    میراث گران بهای نخست ، یعنی کتاب خدا ( قرآن مجید ) در برگیرنده ی تمام و کمال « سنت الهی » است . سنت الهی ، در روند تحقق اجتماعی ، سه گام کلی را در بردارد :

 

**  گام نخست ـ نواندیشی دینی :  نواندیشی دینی ، حرکتی است که با اصالت بخشی به شرع ، آغاز می شود : شرعی اندیشی، شرع محوری و شرعی سازی، ساز و کار نواندیشی دینی محسوب می شوند . شرعی سازی ، در سنت الهی ، در چهار حوزه ی کلی متبلور می شود : معرفت شناسی ، خودشناسی ، انسان شناسی و هستی شناسی .

 

**  گام دوم ـ نوگرایی دینی :  نوگرایی دینی ، از بستر نواندیشی دینی بر می خیزد . در حوزه ی معرفت شناسی ، به حکمت نیل می کند که بهره گیری از ظرفیت تفکر و تعقل و تذکر در انسان ، به صورت همه جانبه و یکپارچه است . در حوزه ی خودشناسی ، در بخش فردی به شناخت و مدیریت نفوس اماره ، لوامه ، مسوله ، ملهمه و مطمئنه ی خود و در بخش اجتماعی ، به تقوای الهی و نظم در امور ، متوجه و متمایل می شود .

   در حوزه ی انسان شناسی نیز در بخش فردی به ادراک مناسب از مالکیت بر مال و نفس و ناموس و در بخش اجتماعی به جایگاه عدل و قسط و انصاف می پردازد .

   در حوزه ی هستی شناسی، به موجود بر بستر وجود اصالت می دهد نه بدون آن. همچنین مقوله ی غیب باوری که از ارکان ایمان است و اصل معاد مورد توجه جدی در نوگرایی دینی است .

 

**  گام سوم ـ نوسازی دینی :  نوسازی دینی ، در دو بخش محقق می شود :

الف )  در عصر نبوت ، برتافتن انبیا و در عصر پس از نبوت ، باور به ارسال انبیاء است .

ب  )  در عصر پس از انبیاء ، برتافتن امامت و ولایت و توجه و باور توأمان به اصل امامت در کنار اصل نبوت .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۷
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی