جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

تعالی

شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۵۷ ق.ظ

تعالـی 

      توسعه یافتگی ، لزوماً به رشد نمی انجامد و در تلقی اسلامی ، مقوله ی « تعالی » در کنار « توسعه » مقوّم « رشد » خواهد بود . در دکترین توسعه ، مبحث انتقال شناسی از سنت به نوگرایی و مجدداً به سنت مطرح است ، اما در « تعالی » ، مبحث « استعلاء شناسی » . روند تعالی فرد و جامعه در یک حرکت دورانی ، مانند پیچش اتومبیل درگذرگاه پارکینگ طبقاتی ، یا مانند روند مارپیچ منقوش بر یک قطعه « پیچ » فلزی ، از پایین به بالا با ساز و کاری مشخص است .

     وصیت پیامبر اکرم (ص) در روایت « ثقلین » مبنای دکترین تعالی در تشیع محسوب می شود . ثقلین یا « کتاب خدا ‌و « عترت » پیامبر (ص) دو منبع هدایت در اسلام هستند. عترت و امامت ، در مهم ترین کارکرد خود ، به عنوان امام متقین ( وَ اجعَلنا لِلمُتَّقِینَ أِماماً  [1] ) ، مسلمین را به مقام تقوا رسانده و در آنجا قرآن ( هُدیً لِلمُتَّقِینَ [2]  ) آن ها را تا مرحله بعد هدایت می نماید . مجدداً گزاره بعدی در زندگی فردی یا نظام اجتماعی مطرح می شود و یک بار دیگر رویه ها و آموزه های معصومین (ع) راه گشای فرد یا جامعه تا مقام تقواست و مجدداً نقش قرآن در هدایت تا مرحله بعد متجلی می شود . این تناوب میان « هدایت تا مقام تقوا » ، و « هدایت قرآنی از مقام تقوا » به بعد ، اساس روش « استعلاء شناسی » است [3] .

    در « توسعه » روند انتقال شناسی از سنت به تجدد ، روند انطباق « توسعه » با «‌تاریخ » محسوب می شود . اما در « تعالی » ، مقوله ای تاریخ ، موضعیت ندارد ، بلکه « عهد » مطرح است . در واقع استعلاء شناسی در حرکت « ‌به مقام تقوا » و حرکت « از مقام تقوا » بر کرسی عهد و یا بر تحقق عهد استوار است .

    روند انتقال از سنت به تجدد و مجدداً به سنت ، در دانش توسعه ، « مدیریت [4]  »  نامیده می شود . مدیریت توسعه ، مدیریت بر روند انتقال از سنت به تجدد و مجدداً به سنت است ، اما در روند تعالی مبتنی بر حرکت « تا مقام تقوا » و سپس حرکت « از مقام تقوا » ، در تعالی شناسی « هدایت » خوانده می شود . در واقع حرکت در توسعه ، کنشی بیرونی و مدیریت پذیر است و حرکت در تعالی ، کنشی درونی و هدایت مند .



[1]  ـ سوره الفرقان ، آیه 74 .

[2] ـ سوره البقره ، آیه 2 .

[3] - Strategic Planning –www.Andishkaden. ir .

[4] - Management .

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۴
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی