جامعه شناسی فرهنگی ١٥
بدیهیاست که "من" از یک" و "Me" " ترکیب
شده است . I I همان "من" فاعلی است که به جنبههاینمادین، خلاِ، بدیع و نوآور
ما مربوط میگردد. حال آنکهMe منفعل به شبکه تعاملات،ارتباطات اجتماعی و فرآیندهای اجتماعی رجوع میکند.
گاهی در برخی افراد "I" کمرنگ میشود و Me برجسته و پررنگ یا برعکس. نکته اساسی در اینجا به رابطه و نسبت میان ما
وآنها، درونگروه و برونگروه یا خودی و غریبه مربوط میگردد. در این معنا هویت
جمعیزمانی قابل تشخیص است که به مفهوم دیگری و آنها رجوع نماید؛ بنابراین
مفهوم غیریت دربحث هویت ملی شرایطی را فراهم میسازد تا افراد، نمادهای برجسته
کننده هویت ملی را با حساسیت بیشتری تعقیب نمایند. اگر از بعد جامعهشناختی
ملتی را که در یک قلمرو سیاسی مشخص زندگی میکند یکجامعه به حساب آوریم،
هویت ملی عبارت از احساس تعلق و تعهد اعضای آن جامعه به رموز ونمادهای فرهنگی
و سرزمینی شامل هنجارها، ارزشها، زبان، دین، ادبیات و تاریخ و کشور است و درنتیجه
موجبتمایز آن از دیگر جوامع و همچنین انسجام و همبستگی اجتماع بزرگ ملی میشود.
بنابراین هویت ملی مفهومی دو وجهی است که همزمان بر تمایز، تشابه، افتراِ
و اشتراک دلالت دارد.بدین معنی که از یکسو با تأکید بر مشترکات و ملاکهای
پیوند دهنده، "ما" را پیرامون محوریواحد، همبسته، متحد و متعهد میسازد
و از سوی دیگر "ما" را از دیگران باز میشناساند.
ادامه دارد ....