الزامات و راهبردهای توسعه گردشگری پایدار ١
صنعت گردشگری در بسیاری از کشورها بهدلیل داشتن جاذبه های فراوان گردشگری و امکانات ایجاد شده مناسب برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی، درآمد قابل توجهی را نصیب آنها میکند و از جمله نقاط قوت و زمینه های بالقوه در جهت توسعه، توجه به گسترش جامع صنعت گردشگری است. این صنعت دارای جایگاه بالایی در جهت توسعه بوده و درآمد حاصل از آن، صرف پروژه های توسعه از جمله عمرانی، آموزشی و... می شود. با توجه بیشتر به این صنعت در ایران، می توان ضمن رهایی از سیستم تک محصولی و جذب بالای گردشگران خارجی، با توجه به قدمت بسیار کهن ایران و وجود مکان های بسیار پرجاذبه مذهبی و تاریخی به جایگاه شایسته ای در بین سایر کشورهایی که به خوبی از این صنعت بهره برداری میکنند، دست یافت.به عبارتی، گردشگری فعالیتی چندبعدی است که در برگیرنده هتلها، مهمانسراها، رستورانها و مراکز تفریحی، جاذبههای گردشگری، نظام حملونقل، واحدهای خدمات گردشگری و واحدهای ویژهای است که مجموعاً گردشگری را تشکیل میدهند. جهانگردی بزرگترین و پر رونقترین صنعت جهان است. در کشورهای صنعتی و همچنین در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به هنگام طراحی و تدوین سیاستهای کلان و برنامههای کشور به جهانگردی بهعنوان ابزاری مؤثر در ادامة روند توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی توجه خاصی مبذول میشود.