الزامات گردشگری پایدار ٦
اهداف توسعه گردشگری
ایجاد اشتغال و کارآفرینی در حوزههای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.
جلب و جذب مشارکت بخش عمومی و خصوصی در سرمایهگذاریهای بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.
شناسایی آسیبها، تنگناها و توسعه زیرساخت ها و تأسیسات صنعت گردشگری با همکاری همه جانبه دستگاههای اجرایی ذیربط.
رشد پایدار روند ورودی گردشگران، ارتقاء مستمر رتبه گردشگری و صنایع دستی ایران در جهان(توسعه صنعت گردشگری) از طریق متنوعسازی خدمات، متناسبسازی قیمتها، جذب سرمایههای داخلی و خارجی و نظارت مستمر بر آن.
توسعه پایدار صنعت گردشگری از طریق ایجاد رقابت پذیری تنوع بخشی گردشگری(الکترونیک، دریایی، زیارت، دفاع مقدس، سلامت، طبیعتگردی ، ورزش، روستایی، عشایری و ...).
توسعه و توانمندسازی منابع انسانی شاغل در حوزههای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.
یکپارچه سازی نظام خدمات رسانی با هدف جلب گردشگران داخلی و خارجی.
ساماندهی مدیریت و بهبود کیفیت خدمات گردشگری.
حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و جاذبههای طبیعی.
توسعه، ترویج و افزایش محصولات صنایع دستی و حمایت از صادرات آن.
بهرهگیری از قابلیتهای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در معرفی فرهنگ هویت، تاریخی و تمدن غنی کشور.
اصلاح قوانین و مقررات و شفافسازی نظام اطلاعرسانی و
روند صدور مجوز حوزههای گردشگری و صنایع دستی.
فراهم کردن چارچوبی بهمنظور افزایش استاندارد زندگی مردم از طریق سود اقتصادی حاصل از گردشگری؛
توسعه زیرساختها و فراهم کردن
تسهیلات تفریحی برای گردشگری و ساکنان محلی؛
حصول اطمینان از تناسب نوع
تسهیلات با اهداف منطقه.؛
توسعه برنامهای که با فرهنگ،
جامعه و اهداف اقتصادی دولت و مردم کشور مهمانپذیر هماهنگ باشد؛
فراهمسازی رضایت گردشگری .
تأمین ارز در کشور از طریق ارائه
خدمات به گردشگران خارجی
صادر کردن فرهنگ و تمدن ایران به
خارج از مرز ها(هر گردشگر خارجی می تواند-پس از بازگشت به کشورش- سفیر فرهنگی در
کشور خود باشد)
توسعه ارتباط موثر با سایر ادیان و
فرهنگ های موجود در جهان
گسترش مردم شناسی ایران در قالب ارائه صنایع دستی و خرده فرهنگ های موجود در ایران