الزامات گردشگری پایدار ١٠
عوامل تأثیرگذار و تسهیل کننده در توسعه صنعت گردشگری
با توجه به پژوهشهای انجام شده و همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده در جهت شناسایی راههای مشارکت مردم در توسعه صنعت گردشگری ایران ضمن لزوم بازتعریف از گردشگری متناسب با شرایط بومی کشور ، موارد ذیل پیشنهاد میشود:
1- بالا بردن جو اعتماد و اطمینان نسبت به نظام حاکم از طریق هماهنگی و همکاری در سازمانها و نهادهای درگیر در بخش گردشگری. وجود هماهنگی میان سازمانهای مرتبط اعم از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان محیط زیست، نیروی انتظامی و... و همچنین لزوم سیاستگذاریهای مشترک باعث اعتماد مردم به نظام شده و مردم را در جهت سرمایهگذاری در این صنعت ترغیب میکند؛
2- تامین امنیت افراد از لحاظ اجتماعی و فرهنگی توسط نیروی انتظامی، تأمین سلامت و بهداشت جسم و روان توسط بخش بهداشت و درمان، تامین امنیت سر پناه توسط بخش نظارت بر ساخت و ساز اماکن (سازمان نظام مهندسی ساختمان)؛
3- ایجاد آگاهی عمومی در بین مردم در زمینه میراث گذشتگان؛ بهطوری که مردم بر این امر وقوف کامل یابند که بناها و اشیاء تاریخی، تنها عامل عینی و پل ارتباطی نسلهای گذشته با نسل حاضر و آینده است و از طریق آنها میتوان به ابعاد اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، سیاسی و هنری گذشتگان پی برد؛
4- حمایت قانونی با توجه به قوانین مصوب و استفاده از نیروی انتظامی و نیروی بسیج دستگاه قضایی در برخورد با افراد خاطی؛
5- تبلیغ در میان افراد نیکوکار استان در جهت کمک در مرمت و بازسازی آثار تاریخی. ایجاد صندوق و شماره حساب مربوط به آن، زیر نظر ارگانهای ذیصلاح و تبلیغات مداوم از راههای مختلف و سعی در کشاندن گردشگران داخلی و خارجی به استان؛
6- تشویق سرمایهگذاران بخش خصوصی یا اعطای تسهیلات مالی در ایجاد مهانپذیر در مرکز شهرستان در تبلیغ برای تداوم فعالیت آن؛
7- بالا بردن ضریب امنیت سرمایهگذاری در بخش گردشگری؛
8- اجرای تبلیغات گسترده و پر دامنه در زمینه تشویق مردم به مشارکت در زمینه فعالیتهای گردشگری و معرض برنامههای ارگانهای اجرایی شهرستان و مؤسسات و افراد دخیل در این صنعت؛
9- تهیه و چاپ بروشور و نشریات در زمینه توسعه راههای مشارکت مردم در امر گردشگری و همچنین معرفی زمینههای سرمایهگذاری در این صنعت و معرفی تسهیلات اعطایی به سرمایهگذاران در این بخش؛
10- اجرای برنامههای آموزشی و ابتکارات آموزشی در زمینههای فرهنگی و زیست محیطی؛
11- راهکارهایی برای رونق و پیشرفت گردشگری الکترونیک در ایران نظیر ایجاد نهادی تحت عنوان مرکز گردشگری مجازی در سازمان ایرانگردی ایران؛
12- دخالت دادن وزن گردشگری مجازی در چشم انداز گسترش صنعت گردشگری در ایران
13- ایجاد و تدوین دورههای آموزش الکترونیکی توسعه گردشگری در مراکز دانشگاهی کشور
14- توجه به اطلاع رسانی الکترونیکی رسمی پتانسیلهای گردشگری ایران در رسانههای جهان
15- ایجاد کارتهای الکترونیکی اعتباری برای استفاده از مراکز گردشگری ایران و فروش آن از طریق وب، برای مخاطبان داخلی و بینالمللی.
و در نهایت، تأمین حقوق و مزایای مکفی برای پرسنل بومی بخش گردشگری در مناطق هدف. توصیه میشود که مسئولین صنعت گردشگری به مردم محلی دستمزد کافی پرداخت نمایند؛ چرا که این عامل به افزایش مداوم اطمینان دوجانبه و بهبود کیفیت عملکرد انجامیده و میتواند سرمشقی برای دیگران باشد؛ آموزش مردم بومی باعث میشود نیروی انسانی ماهر تربیت شود؛ چرا که یکی از موانع پیشرفت صنعت گردشگری، فقدان نیروی انسانی ماهر است. اگر جامعه میزبان احساس کند که بر روند توسعه و گسترش این صنعت و افزایش جهانگرد کنترل دارد، احساس راحتی بیشتری مینماید و از آن حمایت میکند. سطح دانش، توزیع عادلانه در آمدهای حاصل از گردشگری و احساس داشتن کنترل بر صنعت پایدار گردشگری نقش بسیار مهمیرا ایفا میکند. از سوی دیگر رسانههای گروهی میتوانند بر درک و فهم پایدار گردشگری نقش بسیار مهمی را ایفا کنند. همچنین رسانههای گروهی بر درک و فهم افراد در جامعه مورد مسائل یا امور عمومی اثر میگذارند و در مورد گردشگری اطلاعات بیشتری ارائه میکنند. در این راه بر میزان دانش و آگاهی افزوده و ذهن آنها را در مورد تعارض بین گروهها آماده و آگاهکنند. اگر جامعه میزبان درباره گردشگری آگاهی کامل داشته باشند از دیدگاهی مثبت به مهمانان نگاه خواهد کرد.