جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی 2

يكشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۴۴ ق.ظ

٢- ماهیت معماری :

تعلق مبانی نظری و اندیشه ای معماری به حوزه علوم انسانی و مقولات نظری، سبب ایجاد اختلاف نظر میان فرهیختگان عرصه معماری و عدم امکان ایجاد وفاق میان اهل نظر است و این موضوع خود سبب بروز چالش‌هایی اجتناب ناپذیر در تحقق معماری ایرانی- اسلامی است.

فقر حوزه نظریه پردازی و عدم تولید بنیان های نظری بر اساس باورها و اعتقادات و ویژگی های فرهنگی و سرزمینی، متناسب با شرایط امروز سرزمین ایران که خود پایه و اساس آشکار و پنهان فعالیت های صورت گرفته در سایر عرصه های اندیشه و عمل است، در آشفتگی و نابسامانی شهر  و معماری امروز ما متجلی است. عدم درک جامع از مفهوم معماری و تاثیرات ناگزیر آن بر روحیات، حالات و رفتارهای انسان‌ها، تقلیل معماری به ساختمان سازی و امور مرتبط با وجوه فنی بنا، تلقی از آن به عنوان چیدمان داخلی بنا، یا موضوعی مرتبط با طراحی نمای ساختمان و امری لوکس و غیر ضروری از دیگر موارد قابل توجه است. در شرایط عدم درک جامع از مفهوم معماری (به مثابه ظرف زندگی انسان) و مسئولیت خطیر مستتر در ذات این حرفه به واسطه تأثیرگذاری بر جریان زندگی مخاطبان فضا، معماری به محمل ابراز علایق و سلایق شخصی معماران و ابزاری برای خودنمایی و تفاخر بدل می‌گردد.

در شرایط عدم آگاهی و توجه به ماهیت معماری، ارتباط مستقیم آن با حوزه فرهنگ و نقش مؤثر آن در کیفیت زندگی انسان‌ها، زمینه برای مداخله سایر تخصص‌ها در حرفه معماری و به تبع آن عدم ایجاد بستر مناسب برای عینیت یافتن مفهوم معماری در شهرهای ما فراهم می‌گردد.

ادامه دارد .....

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۹
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی