بانک داری اجتماعی 2
ویژگیهای بانکهای اجتماعی
1- مسئولیت پذیری: بانکهای اجتماعی مشتریان خود را میشناسند. آنها به مسئولیت متقابل اهمیت میدهند و از وام گیرندگان انتظار دارند تسهیلات دریافتی را درجهت بهبود شرایط اجتماعی استفاده کنند. بانکداران اجتماعی میخواهند وجوهشان بصورت عقلانی و اخلاقی سرمایه گذاری شود.
2- شفافیت: برخلاف بسیاری از بانکهای معمولی و تجاری، بانکهای اجتماعی میدانند که وجوهی که به مشتریان خود وام میدهند، در چه مسیری استفاده میشود. آنها به دنبال تاثیرگذاری سرمایهگذاری خود روی بخش بزرگتری از جامعه هستند. از جمله موارد سرمایهگذاری بانک های اجتماعی میتوان به سرمایهگذاری در زمینههایی که به حفاظت محیط زیست کمک میکند، ارتقای سطح زندگی آحاد جامعه، ایجاد زمینه زندگی بهتر برای تمام اقشارجامعه و ... است. بانکهای اجتماعی خدمات کاملی برای حساب سپرده گذاران خود ایجاد میکنند تا چگونگی ارائه تسهیلات از محل سپردههای آنان مشخص باشد. این امر بدین معنی است که سپردهگذاران نه تنها سود کسب میکنند بلکه نحوه بکارگیری وجوه خود تا زمانی که در این بانکها حساب دارند را میدانند.
3- ثبات و پایداری: در حالیکه بیشتر بانکهای عادی روی سود در دورههای کوتاه مدت متمرکز شده اند، بانکهای اجتماعی بر خلاف این امر روی سودهای بلندمدت تمرکز کرده اند. توسعه اجتماعی، زیست محیطی، فردی و سرمایهگذاری روی پروژههای کوچک که اثرات مثبت اجتماعی آن مشخص است، از اهداف بانکداری اجتماعی است.
بطور خلاصه هدف بانکهای اجتماعی، تحقق مسئولیتپذیری، شفافیت و ثبات است. این بانکها اثرات بلندمدت پول روی محیط زیست و جامعه را بررسی میکنند.