بانکداری اجتماعی 6
بانکداری اجتماعی چیست؟
موسسه بانکداری اجتماعی (The Institute of Social Banking) در تعریف خود از این پدیده می نویسد:« ما اذعان داریم که یک تعریف کلی و پذیرفته شده از این موضوع وجود ندارد و مسلما نمی تواند وجود داشته باشد. اما می توان فصل مشترک تعاریف و دریافت های سازمان ها و مراکز مختلف از باندکداری اجتماعی را به این شکل دسته بندی کرد:
هدف اصلی و اصول
بانکداری اجتماعی توصیفی از ارائه ی خدمات بانکی و مالی در راستای توسعه ی پتانسیل های انسانی است. در بانکداری اجتماعی تمرکز بر روی رضایتمندی واقعی جامعه در زمینه های پایداری اجتماعی، مسایل فرهنگی، زیست محیطی و نهایتا اقتصادی است. پیشبرد منافع با بازدهی چندگانه و توجه به همه ی جنبه ها. هرچند تولید سود مالی از اهداف اصلی است ولی نه هر سودی و نه در هر زمینه ای.
این پدیده در واقع یک مرام عمومی برای بانکهایی است که از مسئولیت خود در قبلا اجتماع با خبرند. در این بانک ها پول غایت کار نیست بلکه وسیله ای است برای توسعه ی انسانی در حوزه هایی که اولا از ثبات کافی برخوردار باشند و ثانیا انسان و جامعه در آن ارزش باشد و نه فقط سود و سرمایه. در واقع این همان رویکردی است که در دهه ی گذشته باعث ویرانی اقتصاد بخش قابل توجهی از دنیا شد و فشار اصلی را در آن اجتماع به عنوان مخاطب خرد بانک ها تحمل کرد.
ادامه دارد ...