مبانی و مقدمات علم مدیریت 6
سازمان رسمی و غیر رسمی
سازمان رسمی : سازمان رسمی عبارت است از اختیارات مقدمات و روابط بین آنها و کارکنان بر حسب مقررات و قواعد وضع شده . بدین ترتیب ، سلسله مراتب بین مشاغل و مقامات سازمانها برای دستیابی به هدف مشخص که بر اساس طرح و نقشه قبلی است برقرار میشود و حدود آن نیز بوسیله مقررات و یا بوسیله مدیران مشخص می گردد .
سازمان غیر رسمی : به مجرد اجتماع چند نفر در یک سازمان تماسهای متعددی بین آنها برقرار میشود که با روابط رسمی ایشان فرق میکند و به هیچ وجه ارتباطی با همکاری بمنظور تحقق هدف مشترک سازمان ندارد .
اینگونه روابط غیر رسمی بدون هیچگونه طرح یا هدف قبلی و صرفاً ناشی از غریزه اجتماعی یا تمایلات طبیعی انسان است . روابط غیر رسمی را بصورت نموداری نمی توان ظاهر ساخت بلکه این روابط در اثر تکرار و استمرار بین افراد بوجود می آید و بوسیله روش سوسیومتریک و با ترسیم سوسیوگرام می توان تا حدودی آن را نشان داد .