دشمن شناسی 5
انتظار و خبر
گفتن محاسن یک فرد یا برنامه و بالا بردن توقع افکار عمومی + گفتن معایب و خالی کردن زیر پای فرد
مجری عملیات روانی در گزارشی ابتدا به توصیف تواناییها و امکانات می پردازد و پس از آن شروع به شمردن ضعفها مینماید. مخاطب به خاطر آنکه توقعش نسبت به توانمندیها بالا رفته، انتظار دارد که مطالب بعدی نیز در تأیید همین تواناییها باشد و هنگامی که اطلاعات مربوط به عدم موفقیت و ضعفها را دریافت می کند، آنها را به حافظه می سپارد؛ چرا که در بخش اول زمینه تسلیم مخاطب فراهم شده و بخش دوم به عنوان تأثیر ماندگار در حافظه جای می گیرد.
این شیوه از متداول ترین روشهای عملیات روانی توسط رادیو بیبی سی است.
این تکنیک مانند زدن رنگی زیبا به یک ساختمان است که در مرحله بعد با رنگ زشتی پوشش داده شود. در نهایت آنچه برجا خواهد ماند رنگ دوم است. ذهن انسان هم با شنیدن محاسن گاردش باز میشود و سپس آنچه انتقاد یا تخریب است در خود جا میدهد.
مثالها:
به این خبر رادیو بیبیسی (بخش انگلیسی) که برای راهنمایی گردشگران است توجه فرمایید:
«ایران کشوری گسترده ، دارای منابع طبیعی عظیم، با پیشینهای تاریخی و مهد تمدنهای بشری است. این کشور تنوع اقلیمی بسیار گستردهای دارد اما اکنون مامن تروریستها شده است. از دموکراسی خبری نیست و قدرت مطلق در انحصار روحانیون است. زنان در فشار قرون وسطی بسر میبرند و دولتمردان به دنبال دستیابی به بمب هستهای هستند تا به قدرت بلامنازع در منطقه تبدیل شوند.» اکنون توریست باید مقصد خود را انتخاب کند.
ادامه دارد...