جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس

آئین رونمایی از کتاب « پاتولوژی توسعه » برگزار شد

آئین رونمایی از کتاب « پاتولوژی توسعه » برگزار شد و در این مراسم بر مباحثی همچون جدی‌تر وارد شدن به حوزه‌ توسعه و تاکید بر پدید آمدن نهضتی در راستای تاکید رهبری بر علوم اسلامی انسانی پیشرفت اشاره شد.

آئین رونمایی از کتاب « پاتولوژی توسعه » برگزار شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، آئین رونمایی از کتاب « پاتولوژی توسعه » در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار شد.

* باید به حوزه‌های توسعه جدی‌تر وارد شویم

 معاون آموزشی و پژوهشی خبرگزاری فارس و رئیس دانشکده رسانه در  آئین رونمایی از این کتاب گفت: سیاست کلی دانشکده رسانه فارس در حوزه فرهنگ و سبک زندگی سرعت بیشتری پیدا کرده است.

سید محسن بنی‌هاشمی ادامه داد: اگر بخواهیم برای آینده سرزمین‌مان جدی تر بیاندیشیم باید به گونه شایسته ای به الگوهای توسعه فکر کنیم. 

وی با اشاره به کتاب پاتولوژی توسعه خاطرنشان کرد: در این کتاب موضوعات مهمی همچون سبک زندگی، عدالت و نقش فرهنگ در توسعه مطرح شده است.

* نهضتی باید در راستای تاکید مقام معظم رهبری در حوزه علوم اسلامی انسانی پیشرفت پدید بیاید

حجت الاسلام حبیب حریزاوی معاون سازمان تبلیغات اسلامی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله چهارم انقلاب صنعتی به سر می‌بریم، گفت: این انقلاب که از ماشین بخار شروع شد و در حال حاضر با هوشمندسازی زندگی به سطح غیرقابل محاسبه‌ای رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه آینده‌ای که انقلاب صنعتی برای بشر رقم می زند آینده ای مبهم است، گفت: یکی از محصولات این انقلاب صنعتی این است که انسان قرار است لا انسان شود، انسان بشود ماشین و حتی هوش خود را به ماشین بسپارد و افتخار توسعه گران امروز جهان هم همین قرار است باشد.انسان را از انسان خالی کنیم و به ماشین بسپاریم و ماشین انسان را اداره کند.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه اگر بخواهیم بگوییم کمترین رهاورد توسعه لا انسان کردن انسان است پس ما وظیفه داریم که به جنگ توسعه برویم، گفت:  ما در حال یک جنگ تمام عیار هستیم برای رستگاری و حفظ حیات انسان، ما یعنی تمدن اسلامی در برابر تمدن غربی و قرآن هم وعده امروز را داده است، در تعابیری که تاکید می کند که نباشید مانند کسانی که خدا را فراموش کرده اند و خدا آنها را دچار خود فراموشی کرد. یعنی انسان انسان را فراموش کند، یعنی انسان خودش را فراموش کند و بشود حیوان یا ماشین. در چنین دوره ای که سخت ترین دوره حیات بشر از این منظر می تواند باشد چنین آثاری شایسته تکریم است.

وی با اشاره به کتاب « پاتولوژی توسعه » گفت: چنین آثاری شایسته تکریم است و اصلا نهضتی باید پدید بیاید و پرچم این نهضت را مقام معظم رهبری بلند کردند و سربازان فکری و فرهنگی ایشان در حوزه و دانشگاه موظف هستند این کار را ادامه بدهند، من این زحمت را به فال نیک می گیرم و در راستای یک جهاد گسترده تمدنی که با اندیشه غرب داریم می دانم.

حریزاوی گفت: از همه جامعه علمی کشور می خواهیم که در راستای این نهضت مبارزه با تمدن غرب که نتیجه آن نابودی انسان است دست به قلم بردارند و کار کنند. کارهای سلبی برای مبارزه با تمدن غرب که توسعه یکی از دستاوردهای آن است نیاز به کارهای ایجابی هم دارد. کار ایجابی همان نسخه رایجی است که مقام معظم رهبری اسم آن را گذاشته اند اسلام ناب.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری درباره صفات شیعه می فرمایند شیعه یعنی کسی که اسلام ناب را بپذیرد  و ملتزم شود. در حوزه اجتماعی هم اسلام ناب آن تئوری کاملی است که عنوانش می شود پیشرفت و هدف فقط رفاه نیست، فقط سعادت هم نیست، رسیدن به سعادت بشر از طریق ایجاد رفاه و پیشرفت مادی.

* توسعه می‌تواند ضمن اینکه از غرب بیشتر باشد سبک زندگی را نیز حفظ کند

صلاحی استاندار سابق خراسان نیز در این نشست با اشاره به دستاوردهای اندیشکده مدیریت اسوه، گفت: حدود 19 سال قبل اندیشکده مدیریت اسوه ایجاد شد و آن سال تأکید کردم که مشکل آینده ما در توسعه مشکل مدیریت است. توسعه در دنیا توسعه مدیریت سودمحور است، توسعه مدیریت ما در انقلاب اسلامی انسان محور است. مدیریت انسان محور مانند مدیریت پدر بر خانواده و مدیریت سودمحور مانند مدیریت مدیر در کارخانه است. در غرب هم این نوع نگاه حاکم است در حالی که دانش خیلی رشد کرده اما پایه آن بر مبنای اقتصاد است، قرار است اقتصاد هم رشد کند و در خدمت انسان قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما جزو  2 یا 3 حوزه تمدنی که در موضوع انسان و سبک زندگی هم سابقه چندین هزار ساله داریم و بعد از ظهور اسلام سابقه‌مان در سبک زندگی بهتر شد. در شرق آسیا با تمام پیشرفت‌های اقتصادی سبک زندگی را حفظ کرده‌اند، عده‌ای فکر می‌کنند توسعه همه‌جانبه یعنی پذیرفتن سبک زندگی غربی. توسعه می‌تواند از غرب هم بیشتر باشد و در عین حال سبک زندگی را نیز حفظ کرد. توسعه نباید مانع سبک زندگی ما شود.

استاندار سابق خراسان خاطرنشان کرد: در دنیا سالی 8 میلیون کتاب منتشر می‌شود 70 هزار کتاب در سال توسط ایران منتشر می‌شود، ما قبل از انقلاب با جمعیت 36 میلیونی 3 هزار جلد کتاب چاپ می کردیم چون جامعه بسته ای داشتیم، به برکت انقلاب اسلامی جامعه باز شد و الان هر نویسنده ای کتاب چاپ می کند حتی اگر ضعیف باشد ، معنای توسعه و آزادی این است که هر کسی بتواند متن خودش را ارایه دهد اما ما باید در این متن ها متن قوی گیر بیاوریم. بعد از نوشتن مهم معرفی است و این کتاب ها باید در مجامع بزرگ مطرح شود. متاسفانه الان مطالعه جامعه جوان ما کم شده است. افتخار انقلاب این است که جمعیت جوان رو به رشد بود نگرانی که الان اروپایی ها دارند جمعیت پیر است.

وی با تاکید بر اینکه نگرش توسعه علوم انسانی در جامعه جوان به اندازه کافی نیست، گفت: ما فکر می کنیم علوم انسانی راحت است، چون فکر کردیم علوم انسانی ساده است آن را آنطور که باید و باشد توسعه ندادیم. درست مثل زبان فارس، تصور کردیم چون فارسی زبان هستیم و فارسی را می‌فهمیم نیازی به گسترش و علم آن نداریم، در حال حاضر کم داریم افرادی را که خوب حافظ و سعدی و مولوی را بفهمد.

حسین علی رمضانی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری در ادامه این نشست با بیان اینکه دغدغه علوم انسانی با نگاه توسعه محور به نظر الان ضعیف ترین عضو این اندام واره ای است که در این کتاب به آن نگاه شده است، گفت: انسان و پدیده های انسانی و روابط انسانی و قواعد حاکم بر انسان که در حوزه جامعه شناسی خودش را بیشتر نشان می دهد کجای این توسعه است؟ حقیقت انسان چیست و با کدام مبنا داریم به آن نگاه می کنیم؟ اسلام یا غرب؟ مبنای غرب چیست؟ نگاه به انسان در حوزه معرفت شناسی معطوف به نگاه به هستی است.

وی افزود: در نگاه توسعه محور ابعاد معنایی و روش های شهودی کجاست؟ اسلام داعیه دار این بحث هاست و اینکه حقیقت هستی الزاما آنچه در پدیده ها خودش را نشان می دهد نیست و معنایی پشت این پدیده هاست و این نگاه کجاست؟

رمضانی با بیان اینکه اگر نگاه به توسعه داریم باید بعد انسانی و علوم اسلامی را نه در نگاه غرب که در نگاه اسلامی تعریف کنیم، گفت: این کتاب کار خوبی است هر چند که نیاز دارد بیشتر به آن پرداخته شود، مقدمه ای است برای کار و یک جریان فکری که باید در این مسیر قرار بگیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در پاتولوژی که مفهومی برداشته شده از عرصه علوم پزشکی است من این سوال را طرح می کنم که وقتی یک اندامی شروع می شود به معاینه بالینی که آسیب های آن را فرض کنیم، شاخص هایی با عنوان شاخص سلامت وجود دارد. وقتی آسیب شناسی می خواهیم بکنیم این شاخص ها کجاست و این کتاب با کدام شاخص ها میزان انحراف توسعه را مطرح کرد و این کجا تجمیع شده است و شاخص های پیشرفت اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ، اجتماعی و نظامی ما کجاست؟ نگاه جامع داشتن نیازمند تعیین شاخص است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهریگفت: تولید کتاب باید مهم باشد، جنگ جنگ مفاهیم است، جنگ، جنگ زبان است و وقتی کتاب توصیه می‌شود با شرط وزین بودن و حرف داشتن برای گفتن باید مطرح شود.

اسماعیل شیرعلی عضو هیأت علمی دانشگاه ولایت و نویسنده  کتاب « پاتولوژی توسعه » در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه این کتاب نخستین کتاب دانشگاهی با این موضوع است، گفت: این کتاب قطعا نقدهای علمی خوبی باید بشود. به عنوان آغاز راه دست تمام اساتید را به گرمی می‌فشاریم تا نقد شود برای ادامه مسیر.

وی با بیان اینکه بحث بعدی، آناتومی توسعه است که باید در مباحث ثانویه مطرح شود، گفت: باید گفتمان‌سازی اولیه مطرح و نقد شود و وارد فضای مفهومی شویم که تا به حال یا وجود نداشته یا اگر وجود داشته به شکل مبهم بوده است.

 نویسنده  کتاب « پاتولوژی توسعه » با تاکید بر اینکه کتب دانشگاهی از فیلترهای خاصی می‌گذرد، گفت:  سعی شده اساتید این کتاب را مطالعه و نظرات خود را مطرح کنند، در این کتاب شاخص‌هایی از سلسله نشست‌های راهبردی با اساتید درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شده است، به بحث زن و خانواده و عدالت پرداخته شده و می‌خواستیم از منظر جامعه‌شناسی کار کنیم و به ارزش‌ها توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پیشرفت ایرانی اسلامی برای سعادت انسان است که معاد و معنویت دارد، گفت:  یک واژه جدید باید با بار ارزشی جدید خلق شود که جورکش بحث ما باشد. آغاز راه سخت و مشکل است، این حوزه با جامعه‌شناسی کمی نامأنوسی است، جامعه‌شناسی ما وارداتی است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۱/۰۸
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی