طرح ریزی استراتژیک در رویکرد اجتماع
مدار ، بر مفهوم « جامعه » بنا شده است . از آن جا که دامنه ی « نیاز ها » ، انسان را به سوی تشکیل جامعه سوق می دهد ، هنگامی که در کنار
یکدیگر مجتمع شدند ، اجتماع را به سوی تشکیل جامعه سوق می دهد ، هنگامی که در کنار
یکدیگر مجتمع شدند ، اجتماع را تشکیل می دهند و هنگامی که به تبع سیستم های موجود اجتماعی
، واجد شغل و صنف برای رفع نیازهای جمعی شدند جامعه را رقم می زنند .
جهت گیری نقش اجتماعی انسان ، در تلقی غربی بر
پایه ی « اداره ی انسان ها » در دانش مدیریت شکل می گیرد . طراحی سیستم های اجتماعی ، پیدایش
سازمان ها و طبقه بندی مشاغل مبتنی بر تخصص افراد ، سه طیف اساسی در بنیان های اجامعه سازی
در این تلقی هستند ، تا « منفعت » را به عنوان عنصر قوام و دوام اجتماع و جامعه ی مدرن
شکل دهند .
در تلقی اسلامی
، « مسئولیت » به جای شغل ( و مشغولیت صرف ) ، مبتنی بر تعهد ، زمینه ی پیدایش نهادها
و ساخت مندی نظام های اجتماعی است . « امامت » نیز بر پایه ی « اقتدای مأمومین به امام
» به عنصر قوام جامعه ی اسلامی مبتنی بر « عقیده ی توحیدی » تبدیل می شود .
همان گونه که قبلاً
گفته شد روند عمودی در طرح ریزی جامعه ، شامل سه دسته ساختمان سازی است : ساخت مردم یاNation building ، ساخت دولت یا State building ،
ساخت نظام یا System
building
.
در بخش نخست
یا مردم چینیNation building چگونگی چینش
مردم از حیث تنظیم نقش ها برای تک تک مردم در پاسخ گویی به نیازهای یک جامعه ی در حال
پیش رفت مطرح است . اگر نقش هایی که هر یک از مردم در یک جامعه «پس رفت» داشته و ضمن
عقب ماندن از مناسبات زمان، به انحطاط می رسد .
در بخش دوم یا دولت چینی State building دولت سازی مطرح است
. چگونگی چینش دولت از حیث مدیریت نقش ها و مدیریت بر نقش ها در پاسخ گویی به نیازهای
جامعه، مسأله ی اصلی دولت چینی است .
در بخش سوم
یا System building ، سیستم سازی یا سامان دهی روابط دولت با مردم مطرح
است .
چگونگی چینش مناسبات دولت با مردم در تنظیم نقش ها و مدیریت
بر آن در پاسخ گویی به نیازهای جامعه ، موضوع نظام سازی است . باتوجه به تعریف سیستم ، ایجاد ارتباط معنادار میان
اجزا در یک کل که در نسبت با محیط خدمات ارائه کند ـ در نظام سازی ، تلاش بر این است
تا میان اجزایی که مردم و دولت را پیوند داده،ارتباط معنادار پدید آید تا این ارتباط
میان اجزا ، به ارائه خدمات به محیط منتج شود . این سه دسته ایجاد ساختمـان ، به ایجاد یکپارچه ی بنای جامعـه منتج می شود . هر یـک از
کشورها از نظـرجامعه سازی ، در یکی از این سه مرحله قرار دارند ، یعنی یا در مرحله ی یکم ـ مردم چینی
هستند ، یا در مرحله ی دوم ـ دولت چینی و یا در مرحله ی سوم جامعه سازی ـ نظام سازی
هستند .
امروزه در علوم
سیاسی، ایجاد ساختمان دولت و ساختمان ملت، از پروژه های اصلی محسوب می شود . اهمیت
این مسأله را می توان در کتاب ملت سازی فرانسیس فوکویاما دید .