جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

تشیع و توسعه

چهارشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۵۸ ب.ظ

      همان گونه که اشاره شد ، توسعه مفهومی نسبتاًٌ جدید و مدرن است ، اما اسلام و به ویژه تشیع با آن بیگانه نیست . روی کرد فلسفه ی اسلامی و همچنین فقه شیعه به « نوگرایی » و لحاظ نمودن اقتضائات عصری و مقتضیات زمان ، روی کردی جدی بوده و هست . به ویژه دستگاه فقهی تشیع ، عنصر زمان را که قلب ملاحظات عصری است ، به عنوان مؤلفه ای کلیدی بر می تابد . ویژگی ممتاز تشیع در انطباق عصری است و لاجرم چنین انطباقی ، تناوب میان سنت و نوگرایی را به عنوان روش کار ، در متن خود می پذیرد . البته باید خاطر نشان نمود که این تناوب سنت و نوگرایی در تشیع شامل سنت الهی نمی شود و همان گونه که در قرآن مجید ذکر شده است ، سنت الهی تبدیل بردار نیست . فضای مواجهه با سنت الهی » أِنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنفُسِهِم » [1] این گونه نیست که در گذشته تغییر الهی در هر قومی منوط به تغییر انفسی آنان از سوی خودشان بوده باشد ، اما اکنون این سنت متحول شده و بتوان شاهد بود که قومی بدون تغییر در نفس خود ، شاهد تغییر الهی در میان خود باشند .

     پس مقوله ی پذیرش کنش متناوب سنت و نوگرایی به عنوان یک روش از سوی مکتب تشیع  مادامی که معترض سنت الهی نشود ، امری ممدوح است ، اما در تلقی اسلامی ، مقوله ی توسعه ، جامع همه ویژگی ها برای حرکت رو به جلو نیست . زیرا هر پیشرفت و هر حرکت رو به جلو در جامعه ، مادامی که به « رشد » منتج نشود ، پذیرفته نیست . « رشد » مفهومی قرآنی است که در برابر « غی [2] » قرار دارد و بن مایه کنش های اجتماعی « ارشادی »‌در مقابل فعال و انفعالات اجتماعی «اغوایی» است . در این جا پرسش این است : توسعه ، چگونه به رشد موردنظر اسلام منتج می شود ؟ !



[1]  ـ سوره رعد ، آیه 11 .

[2]  ـ سوره البقره ، آیه 256 .

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۱
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۱)

۲۱ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۵۹ محمدحسین آذرمی
خوب بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی