جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

۳ مطلب در بهمن ۱۴۰۱ ثبت شده است

در ایران از ابتدای تشکیل دانشگاه یعنی از زمان تأسیس دارالفنون در 150 سال پیش تا به امروز در «سازمان دانشگاه» در ایران،‌ همواره غلبه سازمان اداری بر نیروی انسانی و عاملیت بوده است. به عبارت دیگر، ساختارها بیش از آن که در خدمت خودشکوفایی و بروز خلاقیت‌ها، ‌ایجاد امنیت و آزادی برای بیان، فراهم کردن تسهیلات برای بروز خلاقیت‌ها و ایجاد محیطی ترغیب کننده برای آموزش فکر و خلاقیت باشند، در خدمت هدف‌ها و آمال‌ها و ایده‌آل‌های غایی نیروهای بیرون از نظام دانشگاهی بودند. در رشته ­های دانشگاهی ایران و جهان، دوره کارشناسی مهم­ترین مقطع تحصیلی است؛ چه دوره­ های کارشناسی اولین حلقه پیوند بین فرد و تحصیلات عالی است و در اغلب کشورهای پیشرفته نیز اساساً بسیاری از فارغ­ التحصیلان موفق و واردشده به بازار کار نیز اساساً دارای تحصیلات لیسانس هستند. اهمیت دوره­ های کارشناسی نشان­ دهنده رابطه دانشگاه با جامعه، اقتصاد و اشتغال است که سیاست­گذاری در این حوزه نیز حائز اهمیت است.

دوره­ های کارشناسی از دو جهت حائز اهمیت هستند: از یک طرف برگزاری این دوره ­ها پاسخی به نیازهای اقتصادّ محلی و ملی و تأمین نیازهای نیروی کار است که سرمایه­ گذاری در این حوزه را ضروری می­کند. از طرف دیگر ماهیت خود رشته-گرایش­ های دوره ­های کارشناسی نشان می­دهد که چقدر نیازهای واقعی جامعه براساس تقاضای موجود، استانداردهای آموزش عالی و نتیجه ارائه مدارک لیسانس برآورده شده است در واقع دوره­ های کارشناسی از یک طرف درصدد توانمندسازی جمعیت هدف برای پاسخ به نیازهای اقتصادی است، از سوی دیگر، نشان­ دهنده این است که چقدر نیازهای واقعی جامعه را براساس استانداردهای آموزشی برآورده کرده ­اند. بنابراین انجام پژوهش حاضر از ابعاد نظری و کاربردی حائز اهمیت است. از یک سو اهمیت شناخت و پرداختن به رشته­ های دوره­ های کارشناسی، نحوه تخصصی ­شدن این دوره ­ها شناخته می­شود این موضوع باعث می­شود اهمیت شناخت سیاست­گذاری صحیح در حوزه­ رشته­ های دانشگاهی به ویژه در دوره ­های کارشناسی شناخته شود. در ایران، پس از تأسیس دوره‌های دکتری در دانشگاه‌ها در سال 67، دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند و اهمیت دوره کارشناسی تا حدی فراموش شده است. رشته ­های کارشناسی در دانشگاه ­های ایران چندان در قالب تخصصی­ شده و کاربردی ارائه نمی­شود و اغلب محتوای دروس آن­ها نیز چندان به ­روز و مرتبط با نیازهای جامعه نیست. در همین زمینه هم دانشگاه­ها اختیاراتی در زمینه برگزاری دوره ­های کارشناسی کاربردی، تخصصی، و محتوای آموزشی مناسب و مرتبط با نیازهای جامعه ندارند این موضوع باعث شده که عناوین و محتوای رشته-گرایش­ های دوره کارشناسی نتواند چندان نیازهای بازار کار، مهارت­ های دانشجویان و جامعه را برآورده سازد. به نظر می­رسد سیاست-گذاری در حوزه آموزش عالی به ویژه در دوره کارشناسی با ضعف­ های شدیدی همراه است به طوری که سیاست­گذاران با سیاست­گذاری غیرواقعی بیشتر به سمت گسترش دوره ­های کارشناسی­ ارشد و دکترا و تولید فارغ­ التحصیلان بیکار حرکت کرده­ اند بنابراین ضروری است ابعاد و علل ناپایداری سیاست ها یا نبود سیاست مشخص در حوزه دوره کارشناسی مشخص شود.

 

ادامه دارد ....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ بهمن ۰۱ ، ۱۶:۵۳
اسماعیل شیرعلی

ماه رجب، ماه نزول رحمت الهی و ماه اجابت دعاست و ایزد منان با حکمت بی منتهای خود، میلاد فرخنده یاورِ همیشگی پیامبرگرامی اسلام (ص)، امام علی (ع) را در این ماه عزیز قرار داده تا محبت خود را در این ماه بر عرشیان و فرشیان تمام نماید .

سیزدهم رجب، افزون بر شادمانی میلاد شهریار خردورزی و عدالت، با احترام به ارجمندی مقام پدران و سپاس از مهر گسترده ایشان معطر شده است.

 سیزدهم رجب، روز تجلی ایمان و اوج عشق و معرفت است، چراکه مولود کعبه با زهد و تقوا، ژرف‌اندیشی و ساده‌زیستی و رشادت‌ بی‌نظیر خود در عرصه‌های عبودیت و انسانیت، تاریخ بشریت را متحول و مزین به سیرۀ خویش ساخت. وارسته‌ترین بنده‌ای که به هنگام نشستن بر سر سجاده، عالم خاکی را از یاد برده، غرق در شوق عبادت، با معبود خویش راز و نیاز می‌کرد. نمونه‌ای کامل از عدالت که در اوج صلابت، مهربان‌ترین یاور مظلومان عصر خویش بود و چونان پدری دلسوز در تنگناهای زندگی یاریشان می‌کرد.

از این رو، فرخنده زاد‌روز امیرمومنان(ع)، شایسته‌ترین روز برای بزرگداشت مقام پدر و پاسداشت زحمات آنان است. با ادای احترام و ارادت خاص به محضر همگان، ضمن عرض تبریک سالروز ولادت با سعادت امام محمد تقی (جوادالائمه) علیه السلام و آغاز شکوهمند دهه فجر انقلاب اسلامی، میلاد مولای متقیان حضرت علی (ع) و "روز پدر"را به همه فرهیختگان و سکانداران آموزش عالی کشور تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ بهمن ۰۱ ، ۱۶:۴۵
اسماعیل شیرعلی

دانشگاه‌ها به دلیل دگرگونی‌هایی که امروز، دنیای ما و به ویژه جامعه­ ی صنعتی غرب را تحت تأثیر قرار داده‌اند، بیش از پیش کانون توجه واقع شده‌اند. یکی از مهم‌ترین رسالت­ های نظام آموزش عالی در هر کشوری، تربیت نیروی انسانی کارآمد، خلاق و کارآفرین است. در این راستا دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی به عنوان واحدهای مجری نظام تحصیلات عالیه، سهم بسزایی در زمینه­ ی تربیت نیروی متخصص و ماهر مورد­نیاز بخش‌های مختلف جامعه بر عهده دارند. در واقع مشخصه­ اصلی دانشگاه­های امروزی «رقابت» و «کیفیت» است دستیابی به اهدافِ دانشگاه­های موفق در گروِ سیاست­گذاری صحیحِ آموزشی، و پژوهشی متناسب با واقعیت­ها، منابع، محدودیت­ های هر جامعه بوده و پرورش نیروی خلاقِ، و نوآور در دانشگاه، مستلزمِ داشتنِ بینشِ جامعِ خلاقیت در دانشگاه­ها و همکاری با نهادهای متولی و تسهیل­ گر در جامعه می­باشد. از دانشگاه‌ها در جهان امروز انتظار می‌رود که بتوانند چند نیاز مشخص جوامع انسانی شامل «تربیت نیروی متخصص و ماهر»، «تولید دانش» مورد نیاز انسان و جامعه امروز، «کمک به توسعه همه‌جانبه جامعه» یعنی توسعه اجتماعی، ‌سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را تأمین کنند.

روزگاری­ نه­ چندان دور چه در دوره­ قبل از انقلاب و چه بعد از آن به ویژه در دوره­ جنگِ تحمیلی برخی از بخش­های کشورمان توسط متخصصان خارجی اداره و مدیریت می­شد و عملاً کشور از لحاظ نیروی انسانی متخصص در کمبودِ شدید بسر می­برد. بعد از خاتمه­ جنگ و شروع سازندگی کشور، نظامِ آموزش عالی کشور نیز همگام با سایر بخش­ ها و شاید بیشتر از سایر بخش­ها توسعه یافت. این گسترش عملاً و علناً کشور را از نیرویِ متخصص خارجی بی­ نیاز ساخت، لیکن به تبعِ گسترش آموزش عالی، مشکلات جدی­تری مانند بیکاری و عدم­ فعالیت فارغ­التحصیلان در رشته­ تحصیلی خود گریبانگیر دولت شد. آمارهای چند سال اخیر حاکی است؛ 9/18 درصد از فارغ ­التحصیلان دانشگاه­های کشور بیکارند که بیش از متوسطِ بیکاری کشوری (9/11 درصد) است، که از این تعداد، 9/12 درصد از بیکاران فارغ­ التحصیل مرد و 3/31 درصد نیز زن می­باشند.­ هم‌اکنون، بیش از ۱۱ میلیون و ۲۰۰­ هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل در ایران وجود دارد که از این تعداد پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر غیرفعال‌اند.[1] از بُعدی دیگر نیز به این موضوع می­توان نگاه کرد؛ ظرفیت­ های نیروی انسانی متخصصِ کشور و گسترش رشته ­ها، مقاطع، مؤسسات و دانشکده­ های مختلف در صورت سیاست­گذاری صحیح می­تواند توسعه­ اقتصادی و اجتماعی را به همراه داشته باشد در غیر این­ صورت باید گسترشِ رشته­ ها، مؤسسات، مقاطعِ تحصیلات عالی در کشور را باید تهدید به شمار آورد چرا که نظام سیاست­گذاری و برنامه ­ریزی کشور برای مهم­ترین منابعِ ثروت­ آفرین کشور- نیروی انسانیِ متخصص- نمی­تواند نه تنها زمینه­ های اشتغال را فراهم آورد.

نظام‌های آموزش عالی برای تحقق این کارکردها و اهداف لاجرم باید سیاست‌ها و خط‌مشی‌های آموزشی و پژوهشی و پرورشی خود را بر «توانمندسازی نیروی انسانی»، «افزایش سرمایه انسانی»، «شکوفایی استعدادها»، «رشد قابلیت‌ها» و «افزایش بهره‌وری» از مجموعه تمام نیروهایی که ما آن را انسانی تلقی می‌کنیم، قرار دهند. بنابراین دانشگاه‌ها کارکردهای خود را تنها از یک مجرا می‌توانند تحقق ببخشند: توانمندسازی و شکوفا کردن استعدادها و توانمندی هر چه بیشتر نیروی انسانی دانشگاهی. اگر نهاد دانشگاه بخواهد به چنین هدفی پاسخ دهد- یعنی تحقق استعدادها و توانایی‌های نیروهای انسانی- باید همه توان خود را برای خودشکوفایی و بروز استعدادها و توانایی‌های بالقوه افرادی که عضو دانشگاه هستند، یعنی دانشجویان و مدرسان بسیج کند. معنای دیگر این حرف این است که ساختارها و سازمان‌های دانشگاهی و آموزش عالی در تمام زمینه‌های آموزشی (برنامه‌ریزی درسی)، پژوهشی (سیاستگذاری علمی) و پرورشی (سیاستگذاری فرهنگی) باید به گونه‌ای طراحی شوند و قوام یابند که این ساختارها در مسیر خودشکوفایی و بروز خلاقیت‌ها، توسعه استعدادها و به طور کلی افزایش سرمایه انسانی جامعه باشند. الگوهای آموزشی در دانشگاه­های ایران متناسب با نیازهای بازار کار و سطح توسعه جامعه نیست. این موضوع باعث شده که بسیاری از رشته/گرایش­ها به ویژه در دوره­ های لیسانس و فوق لیسانس بدون مهارت و تخصص ارائه شود و عملاً تفاوتی بین فارغ­ التحصیلان دوره­های مذکور وجود نداشته باشد. در کنار این موضوع رشته/گرایش­های دوره­های کارشناسی حالت تخصصی ندارند این موضوع باعث شده که در اغلب رشته/گرایش­ های دوره کارشناسی مباحث نظری غلبه بر مباحث تخصصی، مهارتی داشته باشد و عملاً بسیاری از فارغ ­التحصیلان دوره کارشناسی با هدف کسب تخصص و ورود بهتر به بازار کار وارد دوره فوق لیسانس شوند. از دیگر مسائل مبتلابه حوزه دانشگاهی و رشته ­های کارشناسی عدم حرکت به سمت مهارت­آموزی و کارآفرینی است. توسعه و تحریک مهارت­ آموزی دانشجویان در طول تحصیل، آماده¬کردن دانشجویان برای بازار کار پویا و مشارکت در توسعه کارآفرینان است. دانشگاهی که به سمت تخصصی شدن رشته ­ها و مهارت­ آموزی حرکت می‌کند، نقشِ تسهیل گری در توسعه اقتصادی را بر عهده می­گیرد و همین نقش سبب می­شود که ساختار دانشگاه به سمت نوآوری حرکت نماید....

ادامه دارد ....

 

[1]. مرکز آمار ایران، گزارش آماری سال 1400.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ بهمن ۰۱ ، ۱۹:۲۸
اسماعیل شیرعلی