جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

۱۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

     مردم چینی و امت سازی در قاعده ی هرم جامعه ی هجری ، ابعاد پیچیده تری نسبت به مردم چینی در قاعده ی هرم جامعه ی مدنی دارد . انسان شناسی در جامعه ی هجری ، دو حوزه ی کلی فردی و اجتماعی را با متغیرها و مؤلفه های مال ، نفس ، ناموس ، عدل ، انصاف و قسط رقم می زند . در این انسان شناسی ، متِعلق و متَعلق انسان متغیر اساسی شناخت اوست . از سوی دیگر ، تولی و تعقد انسان که ولایت چه کسی را می پذیرد و از چه کسی برائت می جوید و با چه کسی مناسبات سیاسی ـ اجتماعی خود را منعقد نموده و تعقد صورت می دهد ، متغیر بعدی محسوب می شود . مؤلفه های تعقد ، یا تولی و تبری و یا حق و باطل هستند . [1]



[1] - Strategic Planning – www. Andishkadeh . ir .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۳۴
اسماعیل شیرعلی

     بنای مردم ، یا چینش مردم ، در جامعه ی هجری نیز بر مبنای سرمایه ی انسانی است . از مردم چینی ، معماران انقلاب اسلامی به « امت سازی » و ایجاد بنای امت یاد کردند . لایه های سرمایه داری برای ایجاد بنای امت واجد چهار بخش است :

 

1 ـ  سرمایه ی ایمان :

     انسان ها بر مبنای ایمانی که دارند و تولید ایمانی که می توانند صورت دهند سرمایه ی ایمان را در جامعه ایجاد می کنند . انسان طراز در چنین جامعه ای انسانی است که سرشار از سرمایه ی ایمان باشد و بتواند ایمان را در سایر انسان ها به وجود آورده و تقویت کند. سرمایه ی ایمانی ، زیربنای سرمایه های انسانی است و ملاک سنجش سایر سرمایه ها محسوب می شود .  


2 ـ  سرمایه ی علمی :

     تولید سرمایه ی علمی مبتنی بر سرمایه ی ایمان، لایه ی بعدی سرمایه در امت سازی را تشکیل
می دهد.
[1]

 

3 ـ  سرمایه ی اجتماعی :

    تعامل و روابط اجتماعی انسان ها نیز با هدف تولید ایمان و نه به قصد تولید مادی ، سرمایه محسوب
می شوند .

 

4 ـ  سرمایه ی مادی :

    روبنایی ترین سرمایه در جامعه ی هجری سرمایه ی مادی است .

     بنای دولت و چینش حکومت ، در جامعه ی هجری برمبنای مردم سالاری دینی Teo-democracy ، تئو ـ دموکراسی است . بایسته است حاکمان در چنین جامعه ای ، متدین و عادل باشند .

     مرحله ی نظام چینی در جامعه ی هجری ، مبتنی بر هنجارهای اجتماعی و شرعی شکل می گیرد و سبب می گردد ارزش های الهی در جامعه نهادینه شوند و در مقابل مشارکت در جامعه ی مدنی، مردم در جامعه ی با حکومت « معاونت » می کنند ، [2] اعتماد یز بر پایه ی معاونت معنا می یابد . در این مرحله ، نظام های مبتنی بر شرع ، مردم مؤمن را در کنار مردم غیرمتدین به حاکمان متدین متصل می سازند .

 



[1]  ـ  امِیرَالمُومِنِینَ یَقُولُ أیُّهَا النَّاسُ اعلَمُوا أنَّ کَمَالَ الدِّینِ طَلَبُ العِلمِ وَ العَمَلُ بِهِ ألَا وَ أِنَّ طَلَبَ العِلمِ أوجَبُ عَلَیکُم مِن طَلَبِ المَالِ أِنَّ
     المَالَ مَقسُومُ مَضمُونُ لَکُم قَد قَسَمَهُ عَدِلٌ بَینَکُم وَ ضَمِنهِ وَ سَیَفِی لَکُم وَ العِلمُ مَخزُونٌ عِندَ اُهلِهِ وَ قَد اُمِرتُم بِطَلَبِهِ مِن اُهلِهِ فَاطُلُبُوه
     ( الکافی ، شیخ کلینی ، جلد یک ، صفحه 30 ) .

     امیرالمؤمنین (ع) میفرمود : ای مردم بدانید کمال دین طلب علم و عمل بدانست ، بدانید که طلب علم بر شما از طلب مال
     لازم تر است زیرا مال برای شما قسمت و تضمین شده . عادلی ( که خداست ) آن را بین شما قسمت کرده و تضمین نموده و
     بشما می رساند ولی علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأمورید که آن را از اهلش طلب کنید ، پس آن را بخواهید . ( اصول
     کافی ، سید جواد مصطفوی ، جلد یک ، صفحه ی 35 ) .

[2]  ـ وَ تَعاوَنوا عَلَی البِرِّ وَ لا تَعاوَنِوا عَلَی الأِثمِ وَ العُدوانِ وَ اتَّقُوا اللهَ شَدیدُ العِقابِ ( قرآن کریم ، سوره ی مائده ، آیه ی 2 ) .

     و ( همواره ) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید ! و ( هرگز ) در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید ! و از ( مخالفت
     فرمان ) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است ! ( ترجمه ی قرآن کریم ، ناصر مکارم شیرازی ) .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۲۲
اسماعیل شیرعلی

     ریشه شناسی جامعه ی مدنی ، در مفهوم « مدنیت » ، « تمدن »و « مُدُن » عبری است که در عربی « مدینه » گفته می شود . ما به ازای فارسی مدن ، « شهر » است که در یونان باستان به آن « پلیس » [1] و در روم باستان به آن « سیویل » [2] اطلاق می شده است . در متن قرآن نیز به مدینه اشاره شده است . اما هدف غایی در جامعه ی مبتنی بر آموزه هایس اسلامی ، در تبیین مفهوم « هجرت » [3] است . «هجر» ریشه ی حبشی دارد که در فارسی به آن « کوچ » گفته می شود . مبدأ تاریخ اسلام نیز بر هجرت نهاده شده است . ارزش در اسلام در مقابل انسان متمدن غربی در « مهاجر » بودن است و پیامبر اکرم (ص) فرموده اند که :
مهاجر کسی است که از گناهان هجرت کند .
[4]

     بنای مردم ، یا چینش مردم ، در جامعه ی هجری نیز بر مبنای سرمایه ی انسانی است . از مردم چینی ، معماران انقلاب اسلامی به « امت سازی » و ایجاد بنای امت یاد کردند . لایه های سرمایه داری برای ایجاد بنای امت واجد چهار بخش است ، که در آینده به آن اشاره خواهیم کرد.



[1] - IIo`liV , Po`lis = city ( Ancient Greek ) .

   Derived English words from Polis : Policy ( science , or the tactics , of government ) ; Polity, Politic ( with extn    political , now sense – differentiated ) , politician ( cf technician from technic ) , politics . ( Origins – An Etymological Dictionary of Modern English , Eric Partridge , Routledge Publication , 2006 , Page 2478 ) .

 

[2] - Civil = City State .

   Derived English words from city : sep citadel and citizen ; citify ; civic , civicism , civics ; civil, civilian , civility , civilize and eivilization  ( The Same , Page 519 ) .   

[3]  ـ وَ مَن یُهاجِر فی سَبیلِ اللهِ یَجِد فِی الارضِ مُراغَماً کَثیراً وَسَعَهَ وَ مَن یَخرُج مِن بَیتِهِ مُهاجِراً إِلَی اللهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدرِکهُ المَوتُ فَقَد
      وَقَعَ اَجرُهُ عَلَی اللهِ وَ کانَ اللهُ غَفُوراً رَحیماً ( قرآن الکریم ، سوریه ی نساء ، ایه ی 100 )

      کسی که در راه خدا هجرت کند . جاهای امنِ فراوان و گسترده ای در زمین می یابد و هر کس بعنوان مهاجرت به سوی خداو
      پیامبر او ، از خانه خود بیرون رود ، سپس مرگش فرا رسد ، پاداش او بر خداست و خداوند ، آمرزنده و مهربان است .

      ( ترجمه ی قرآن کریم ، ناصر مکارم شیرازی ) .

[4]  ـ وَ المُهاجِرُ مَن هَجَرَ السَّیِّئَاتِ وَ تَرَکَ مَا حَرَّمَ اللهُ عَلَیه ( مشکاه الانوار فی غرر الاخبار ، فضل بن حسن حفید شیخ طبرسی ، نشر
     حیدریه ، صفحه ی 38 )
.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۱۴:۱۵
اسماعیل شیرعلی


     هرم جامعه مبتنی بر پارادایم امانیسم ، جامعه ی مدنی [1] را بر می تابد . در چنین جامعـه ای ملت چینی ، براساس سرمایه های انسانی صورت می پذیرد . در جامعه سازی مدرن ، سرمایه ی انسانی [2] ، سه بخش عمده دارد :

 

1 ـ  سرمایه ی مادی  Financial Capital :

   مردم در جامعه ی مدنی نسبت به ثروتی[3] که دارا هستند و یا نسبت به ثروتی که تولید می کنند ، سرمایه ی مادی را ایجاد می کنند ، این سرمایه زیربنای سرمایه های انسانی است و معیار سنجش و اندازه گیری سایر سرمایه ها محسوب می شود .

 

2 ـ  سرمایه ی علمی  Scientific Capital :

     سرمایه ی علمی در جامعه ی مدنی عموماً نسبت به تولید سرمایه ی مادی ارزشیابی می شود .

 

3 ـ  سرمایه ی اجتماعی Social Capital :

     سرمایه ی اجتماعی روبنای سرمایه های انسانی است . غرب به دلیل فروپاشی مناسبات خانواده از یک سو و رشد تفرد [4] از سوی دیگر ، در ساختار اجتماعی خود در نیم قرن اخیر با بحران سرمایه ی اجتماعی رو به روست .

    دولت چینی بر مبنای دو ایدئولوژی شاخص سوسیالیسم و لیبرالیسم ، در جامعه ی مدنی شکل می گیرد . « دموکراسی » [5] یا حاکمیت مردم بر مردم ، در قالب سوسیال ـ دموکراسی و لیبرال ـ دموکراسی بهترین شکل ساختار سیاسی در این حکومت ها محسوب می شود .

      مرحله ی نظام چینی در جامعه ی مدنی ، نیز مبتنی بر سیستم های سکولار است . چنین سیستم هایی بر مبنای هنجارهای اجتماعی و عرفی طراحی شده و در جامعه ارزش های دنیوی و سکولار را نهادینه می کنند. این سیستم ها حلقه ی اتصال حاکمان غیرمتدین در رأس هرم با مردم غیرمتدین در قاعده ی هرم هستند . ادامه ی روند نظام چینی در قاعده ی هرم ، صنف بندی مردم در قالب سازمان های غیردولتی [6] را رقم می زند که مهـم ترین کارکرد جامعـه ی مدنی محســوب می شود . دو مؤلفه ی اساسی در نظـام چینـی این جامعه ، میزان « مشارکت » مردم در حکومت و « اعتماد » مردم به حکومت برمبنای مشارکت است .

     تعداد سیستـم های هر جامعه ی مدنی ، نسبت به پیچیـدگی هر جامعه ، متغیــر است . ایالات متحده با بیشترین تعداد سیستم های اجتماعی و حکومتی ، پیچیده ترین ساختار حکومتی را داراست .


[1] - Civil society .

[2] - Human Capital .

[3] -Wealth .

[4] - Individualism .

[5] - Democracy .

[6] - Nongovernmental Organization ( N.G.O) .

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۵۶
اسماعیل شیرعلی


     روند طرح ریزی جامعه ، بر مبنای الگوی سیستم ارگانیکی شکل می یابد که در آن جامعه به مثابه ی یک هرم در نظر گرفته می شود . این هرم از سه بخش تشکیل شده است : قاعده ی هرم که شامل مردم
است ، رأس هرم که شامل دولت است و حدفاصل میان قاعده و رأس هرم یا میان مردم و دولت ، که به عنوان نظام یا سیستم شناخته می شود .
[1]

     بنای نظام ، یا چینش سیستم ، که از  آن به ساماندهی مناسبات مردم و حکومت یاد می شود ، گام سوم است . نظام یا سیستم ، به مثابه فرش است . فرش از سه جزء اصلی تشکیل می شود:

     تارها که از بالا به پایین کشیده می شوند ، پودها که به صورت افقی با تارها تقاطع پیدا می کنند . و
گره ها که میان تقاطع تارها و پودها زده می شوند . هر یک از مردم معادل یکی از گره ها هستند ، حکومت همچون پودهاست و نظام مانند تارها ،که از بالا به پایین کشیده شده و شیرازه ی جامعه ـ فرش را تشکیل می دهد . برای نمونه ، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، در رأس ، کسی را در دولت به نام وزیر دارد و لایه های مدیریتی آن تا پایین ترین سطوح، نقش پودها را دارند .

مردم به عنوان ارائه کنند و دریافت کننده خدمات بهداشتی در این سطوح چینش می شوند . آنچه مردم را به عنوان پزشک و یا بیمار و مدیران را در این سطوح یکپارچه می سازد ، « نظام » بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است که از بالا در رأس جامعه تا پایین در قاعده ی جامعه و در میان تک تک مردم کشیده می شود . نظام سازی در اینجا ، تنظیم مناسبات مردم و حکومت ، در امر بهداشت و درمان است . حکومت از طریق نظام مربوطه ، بهداشت و درمان را برای مردم محقق و تسهیل می سازد .

     شناخت روند طرح ریزی افقی و عمودی در جامعه سازی، ساختار جامعه را در هر تمدن شکل می دهد .



[1] -  Strategic Planning – www. Andishkadeh . ir .

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۰۶
اسماعیل شیرعلی

 طرح ریزی استراتژیک در رویکرد اجتماع مدار ، بر مفهوم « جامعه »[1] بنا شده است . از آن جا که دامنه ی « نیاز ها » ، انسان را به سوی تشکیل جامعه سوق می دهد ، هنگامی که در کنار یکدیگر مجتمع شدند ، اجتماع را به سوی تشکیل جامعه سوق می دهد ، هنگامی که در کنار یکدیگر مجتمع شدند ، اجتماع را تشکیل می دهند و هنگامی که به تبع سیستم های موجود اجتماعی ، واجد شغل و صنف برای رفع نیازهای جمعی شدند جامعه را رقم می زنند .

     جهت گیری نقش اجتماعی انسان ، در تلقی غربی بر پایه ی « اداره ی انسان ها » در دانش مدیریت شکل می گیرد . طراحی سیستم های اجتماعی ، پیدایش سازمان ها و طبقه بندی مشاغل [2] مبتنی بر تخصص افراد ، سه طیف اساسی در بنیان های اجامعه سازی در این تلقی هستند ، تا « منفعت » را به عنوان عنصر قوام و دوام اجتماع و جامعه ی مدرن شکل دهند .

     در تلقی اسلامی ، « مسئولیت » به جای شغل ( و مشغولیت صرف ) ، مبتنی بر تعهد ، زمینه ی پیدایش نهادها و ساخت مندی نظام های اجتماعی است . « امامت » نیز بر پایه ی « اقتدای مأمومین به امام » به عنصر قوام جامعه ی اسلامی مبتنی بر « عقیده ی توحیدی » تبدیل می شود . [3]

     همان گونه که قبلاً گفته شد روند عمودی در طرح ریزی جامعه ، شامل سه دسته ساختمان سازی است : ساخت مردم یاNation building  ، ساخت دولت یا  State building ، ساخت نظام یا System building  .

     در بخش نخست یا مردم چینیNation building  چگونگی چینش مردم از حیث تنظیم نقش ها برای تک تک مردم در پاسخ گویی به نیازهای یک جامعه ی در حال پیش رفت مطرح است . اگر نقش هایی که هر یک از مردم در یک جامعه «پس رفت» داشته و ضمن عقب ماندن از مناسبات زمان، به انحطاط می رسد .

در بخش دوم یا دولت چینی State building دولت سازی مطرح است . چگونگی چینش دولت از حیث مدیریت نقش ها و مدیریت بر نقش ها در پاسخ گویی به نیازهای جامعه، مسأله ی اصلی دولت چینی است .

   در بخش سوم یا System building ، سیستم سازی یا سامان دهی روابط دولت با مردم مطرح است .

چگونگی چینش مناسبات دولت با مردم در تنظیم نقش ها و مدیریت بر آن در پاسخ گویی به نیازهای جامعه ، موضوع نظام سازی است . باتوجه به تعریف سیستم ، ایجاد ارتباط معنادار میان اجزا در یک کل که در نسبت با محیط خدمات ارائه کند ـ در نظام سازی ، تلاش بر این است تا میان اجزایی که مردم و دولت را پیوند داده،ارتباط معنادار پدید آید تا این ارتباط میان اجزا ، به ارائه خدمات به محیط منتج شود . این سه دسته ایجاد ساختمـان ، به ایجاد یکپارچه ی بنای جامعـه منتج می شود . هر یـک از کشورها از نظـرجامعه سازی ، در یکی از این سه مرحله قرار دارند ، یعنی یا در مرحله ی یکم ـ مردم چینی هستند ، یا در مرحله ی دوم ـ دولت چینی و یا در مرحله ی سوم جامعه سازی ـ نظام سازی هستند .

     امروزه در علوم سیاسی، ایجاد ساختمان دولت و ساختمان ملت، از پروژه های اصلی محسوب می شود . اهمیت این مسأله را می توان در کتاب ملت سازی فرانسیس فوکویاما [4] دید .



[1] - Societas ( Latin ) , Society ( English ) .

[2] - Job classification .

[3] - Strategic Planning – www. Andishkadeh . ir .    

[4] - Fukuyama . Francis – state building – cornell university press-New York – 2004 .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۱۰
اسماعیل شیرعلی

5  ـ  جامعه ی هجری :

     و اما آخرین نوع جامعه که مطرح است ؛ جامعه ی « هجری [1] » است . جامعه ی هجری در سطح حکومت با چینش «مُلک » نمایان می شود و با چینش « امت » در قاعده ، شکلی متفاوت می یابد . امت ، نه مردم ( ناس ) ، نه ملت ، نه قوم ، نه نژاد ، نه غنی یا فقیر ، نه بورژوا ، نه توده ، نه طبقه ، نه صنف و ... ، فقط اُمت وسط و واحده .

     این ساختاری است که در جامعه ی هجری رقم می خورد .

     مفهوم هجر[2] واژه ای حبشی به معنی شهر است که در قـرآن آمده است که اساس شکل گیری اجتماع را

رقم می زند . انسان مسلمان در سلوک اجتماعی خود از نماز و روزه ، تا حج و جهاد ، تا تولی و تبری با یک متغیر روبرو است : « هجرت » .

     انسان مهاجر کسی است که از آنچه خدا حرام نموده است ، هجرت می کند . [3]



[1] - Strateguc Planning – www.Andishkadeh . ir .

[2]  ـ دریایی ، محمد رسول ، سقوط تمدن ها ، نشر آفرینش ، تهران ، 1373 ، ص 189 .

 

[3]  ـ وَ المُهاجِرُ مَن هَجَرَ السَّیِّئَاتِ وَتَرَکَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیه ( مشکاه الانوار فی غرر الاخبار ، فضل بن حسن حفید شیخ طبرسی ، نشر
     حیدریه ، صفحه ی 38 )
.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۴ ، ۰۷:۳۸
اسماعیل شیرعلی

4  ـ  جامعه ی بورژوایی

     در اواخر دوره ی قرون وسطا و اوایل دوره ی مدرن در اروپا ، در طول پانصد یا ششصد سال ، نظام فئودالی در غرب شکل گرفت و به دنبال آن اساس شکل گیری نظام بورژوایی رقم خورد . در این زمان بود که ملت سازی نوین توسط بورژواها آغاز گردید . روندی که پس از قرن هفدهم به ایدئولوژی مرکانتیلیزم یا سوداگری و پیدایش طبقه ی Merchent در مرکز اروپا ، در انگلیس ، فرانسه ، آلمان و سوئیس منتج شد.

     آنچه امروز جامعه ی مدنی در میان فارسی زبانان و سیویل سوسایتی Civil Society در زبان غربی ها خوانده می شود ، در واقع همان جامعه ی بورژوایی است که اساس شکل گیری آن ، بر طبقه ی اجتماعی مرچنت Merechent یا سوداگر متمرکز است . [1]

     تفاوت تمام این جوامع را می توان در قاعده ی « هرم »آن ها مشاهده نمود . در الگوی ایرانی ، « مردم » چینش می شود . در مُدل یهودی ، قوم « یهود » چینش شده و در مُدل یونانی ، City چینش می شود . در مُدل رومی Nation ، چینش می شود و در مدل بورژوایی « تاجران » ، به جای قوم می نشینند و توده ی مردم از حیث فعالیت اقتصادی چینش می شوند .

     منظور از چینش چیست ؟ این که ، قرار گرفتن حاکمان در رأس هرم ، باید از قاعده ی هِرم صورت پذیرد . تأثیر و نفوذی که افراد در قاعده ی هرم دارند ؛ تعیین کننده رأس هرم است . چه کسی ؟ و چگونه ؟

افراد زیادی وجود دارند ، اما در هر جامعه ای ، تنها کسانی که از نفوذ و قابلیت اعمال قدرت برخوردارند ، در ایجاد و استمرار حکومت تأثیر گذارند . برای نمونه ، در نظام « مرکانتیلیسی » ، طبقه ی مرچنت و بورژواها هستند که نقش اساسی را ایفا می نمایند . 

     لذا ، آن گاه که گفته می شود ؛ چینش مردم ، منظور آن بخشی از مردم است که در ایجاد قدرت تأثیر گذارند . این مردم تأثیرگذار ، کانون جامعه سازی ، محسوب می شوند . آن جا که از جامعه ی شهری سخن به میان می آید ؛ منظور شهروند بانفوذ است که حکومت را جابه جا می کند و یا با چینش قوم در جامعه ی مدینا ، حکومت توسط «قوم » تحت عنوان ملک ، معنا می یابد .

     اکنون در صحبت از جامعه ی مدنی ـ یا همان جامعه ی بورژوایی در مدرنیته ـ هموراه بر این نکته تأکید می شود ، که صنف ها و نهادهایی مستقل از دولت مطرح هستند که در جابه جایی قدرت نقش مؤثر را برعهده دارند . این نهادها ، حلقه ی واسط میان مردم و حکومت بوده و بازی گر غیر دولتی محسوب
می شوند . مفهوم جامعه ی مدنی ، از عصر هل در دویست سال اخیر به این سو ، دگرگونی گسترده ای نسبت به گذشته یافته است .



[1]  ـ هاٍبرماس . یورگن ،  حوزه ی عمومی و قدرت ، تهران ، 1382 ، ص 84 .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۳۶
اسماعیل شیرعلی

٣   ـ  جامعه ی پلیس  

      جامعه ی سوم ، جامعه ی پلیـس Polis است . دولت ـ شهر یونانی ، پلیس خوانده می شد . اطراف شهرها حصارهایی ایجاد شده و در آن شهرها ، دولتی استقرار می یافت ؛ « دولت های شهری » ، مانند شوراهای شهر امروزی . مجلس و دولت انتخاب شده و مردم می توانستند در جلسات آن ها حضور یابند . این ساختار پلیس را دولت ـ شهر - State می نامیدند .

     در جامعه ی یونانی پلیس Polis ، حوزه ی دولت سازی یا State-buliding به مفهوم دیگری شناخته می شد : ساختمان شهر City-Building  ، نه ساختمان دولت . البته در این ساختار ، بَرده ها و زنان جایگاهی نداشتند و نمی توانستند رأی دهند . از منظر افلاطون ، مفهوم فرزانه سالاری یا فیلسوف سالاری مطرح بود . شاگرد وی ، ارسطو نیز گرایش به حکومت اشراف یا آریستوکراسی داشت . [1]

     بنابراین ، در نوع جامعه ی ایرانی ، چینش « مردم » ، در جامعه ی یهود ، چینش « قوم » ، و در جامعه ی یونانی ، چینش ساختار توده Demo ، مَدنظر بود . در نوع جامعه ی یوننی قومیت مطرح نبود ، اما بَربَرها ، بَرده ها و زنان حق رأی نداشتند . در جامعه ی پلیس ، فاصله ی میان توده با دولت مشخص تر از فاصله ی قوم و ملک در جامعه ی مدینا ، یا فاصله ی مردم و شاهنشاه در جامعه ی شهری بود . در این جامعه ، اهمیت از آن مردم نبود ، بلکه نظامی که توده را به حکومت متصل می ساخت اهمیت داشت .

 

٤ ـ  جامعه ی رومی

     نوع چهارم جامعه که در طول تاریخ ، به خصوص در دو هزار سال گذشته ، مطرح بوده است ، جامعه ی رومی است .

     حوزه ی رومی ، از کشور رومانیِ امروز ، در شمال دریای سیاه ، تا کشور ایتالیا با تمرکز در ناپل ، میلان و شهر رُم گسترش داشته است . این حوزه ، با دو بال ، امپراتوری بیزانس ، رُم شرقی ( ترکیه ) و امپراتوری رُم غربی که نوار ساحلی شمال آفریقا و منطقه ی جنوب اروپا را در بر می گرفت ،نوع دیگری از جامعه را رقم می زدند ؛ جامعه ی سیویل :  مفهومی لاتین که امروز بسیار مشهور است و با عنوان سیویل سوسایتی
Civil Society شناخته می شود . همچنین مفهوم سیویلایزشن Civilization که به غلط « تمدن » خوانده می شود از همین عنوان سیویل Civil گرفته شده است .

     در این نوع جامعه که مکمل جامعه ی پلیس یونانی است ، به جای دولت ـ شهر City-State ، مقوله ی دولت ـ ملت Nation - State مطرح گردید .

        بدین سان نظامی که توده ی جمعیت یک محل یعنی City را به دولت متصل می ساخت و جامعه ی پلیس را شکل می داد ، بسط یافت . به گونه ای که توده ی جمعیت سرزمین های گوناگون را به دولت مرتبط نمود . در این روی کرد ، مفهوم Nation پدید آمد که دربردارنده ی خصوصیات و ویژگی های مشترک چند City  گوناگون بود . در واقع ، جمعیت ده ها City  متفاوت از نظر نژاد و زبان در نوار شمالی و جنوبی دریای مدیترانه از این حیث که ارزش های دولت روم را پذیرفته و متحد و یکپارچه شده بودند به پدیده ی Nation بدل گشته بودند .



[1] - Strategic Planning – www.Andishkadeh . ir .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ شهریور ۹۴ ، ۰۷:۵۵
اسماعیل شیرعلی


تجربه ی بشری ، شش نوع جامعه سازی را در دوران سه هزار ساله ی اخیر می نمایاند .

 

1 ـ  جامعه ی شهری

     نوع نخست آن ، جامعه ی ایرانی است . در این نوع جامعه ، مفهومی به نام « شهر » موضوعیت یافت . در عصر ایران باستان ، در جامعه ی شهری به اداره کننده شهر ، « شهردار » و به متولی نظم و امنیت شهر ، « شهریار » اطلاق می کردند .[1] شهریار ، مقامی حکومتی بود که باید امنیت مردم را تأمین می کرد . به ساکنین شهر ، واژه « شهروند » لقب داده شد . آنان از حقوق شهروندی برخوردار بودند . اصطلاح شهر از سه هزار سال یش به ویژه در عصر هخامنشینان در ایران مرسوم است .

     بدین ترتیب ، مبتنی بر چینش مردم به عنوان شهروند در قاعده ی هرم جامعه ، شهر یا جامعه ی شهری شکل می گرفت . دو حوزه ی دولت و نظام در جامعه ی شهری ، متأثر از مسأله ی چینش آحاد جمعیت به عنوان « مردم » بود .

   

2  ـ  جامعه ی مدنی

     جامعه ی دیگری که از قدمت زیادی برخوردار است ، جامعه ی « مِدینا » است . مدینا در زبان عبری ، به تجمع قوم یهود گفته می شود . مفهوم مدینا بر یک قوم از یک نژاد و یک مذهب اطلاق می شود و لذا نمی توان آن را بر شهری که از اقوام و مذاهب گوناگون آکنده است ، نهاد . از این رو ، قاعده ی هرم جامعه در مدینا ، « قوم » است نه مردم . مِدینا ، مُدُن ، مدائن و تمدن ، الفاظی عبری هستند که از یهود وارد زبان عربی شده اند . لذا مدنی و مدنیت ، معرّب شده ی مدینا است .

     متغیر مِدینا « قوم » است ؛ منظور قومیت یهود ، نه هر مردمی ، که جایی متمرکز شده باشند .
جامعه ی شاخص آن نیز ، جامعه ی داود و سلیمان (ع) است . حکومت یا مُلک سلیمان در فلسطین ، یک اجتماع مَدنی بود و اورشلیم در آن روزگار یک جامعه ی مدنی ساده ، از حیث قومی بود . مسأله ی مدینا ،
روستا یا شهر نبوده و نیست ؛ بلکه هرتجمع قوم یهود که سازمان یافته باشد را در بَر می گرفته و می گیرد . جامعه ی مدینا پس از جامعه ی شهری ، جامعه ی دوم ساخت یافته ی کامل بشری در سه هزار سال گذشته محسوب می شود . [2]



[1]  ـ فرهنگ دهخدا ـ ذیل کلمه ی شهریار و شهردار .

[2] - Strategic Planning – www. Andishkadeh . ir .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۹۴ ، ۰۷:۳۸
اسماعیل شیرعلی