جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

طیف شناسی جوامع 2

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۵۵ ق.ظ

٣   ـ  جامعه ی پلیس  

      جامعه ی سوم ، جامعه ی پلیـس Polis است . دولت ـ شهر یونانی ، پلیس خوانده می شد . اطراف شهرها حصارهایی ایجاد شده و در آن شهرها ، دولتی استقرار می یافت ؛ « دولت های شهری » ، مانند شوراهای شهر امروزی . مجلس و دولت انتخاب شده و مردم می توانستند در جلسات آن ها حضور یابند . این ساختار پلیس را دولت ـ شهر - State می نامیدند .

     در جامعه ی یونانی پلیس Polis ، حوزه ی دولت سازی یا State-buliding به مفهوم دیگری شناخته می شد : ساختمان شهر City-Building  ، نه ساختمان دولت . البته در این ساختار ، بَرده ها و زنان جایگاهی نداشتند و نمی توانستند رأی دهند . از منظر افلاطون ، مفهوم فرزانه سالاری یا فیلسوف سالاری مطرح بود . شاگرد وی ، ارسطو نیز گرایش به حکومت اشراف یا آریستوکراسی داشت . [1]

     بنابراین ، در نوع جامعه ی ایرانی ، چینش « مردم » ، در جامعه ی یهود ، چینش « قوم » ، و در جامعه ی یونانی ، چینش ساختار توده Demo ، مَدنظر بود . در نوع جامعه ی یوننی قومیت مطرح نبود ، اما بَربَرها ، بَرده ها و زنان حق رأی نداشتند . در جامعه ی پلیس ، فاصله ی میان توده با دولت مشخص تر از فاصله ی قوم و ملک در جامعه ی مدینا ، یا فاصله ی مردم و شاهنشاه در جامعه ی شهری بود . در این جامعه ، اهمیت از آن مردم نبود ، بلکه نظامی که توده را به حکومت متصل می ساخت اهمیت داشت .

 

٤ ـ  جامعه ی رومی

     نوع چهارم جامعه که در طول تاریخ ، به خصوص در دو هزار سال گذشته ، مطرح بوده است ، جامعه ی رومی است .

     حوزه ی رومی ، از کشور رومانیِ امروز ، در شمال دریای سیاه ، تا کشور ایتالیا با تمرکز در ناپل ، میلان و شهر رُم گسترش داشته است . این حوزه ، با دو بال ، امپراتوری بیزانس ، رُم شرقی ( ترکیه ) و امپراتوری رُم غربی که نوار ساحلی شمال آفریقا و منطقه ی جنوب اروپا را در بر می گرفت ،نوع دیگری از جامعه را رقم می زدند ؛ جامعه ی سیویل :  مفهومی لاتین که امروز بسیار مشهور است و با عنوان سیویل سوسایتی
Civil Society شناخته می شود . همچنین مفهوم سیویلایزشن Civilization که به غلط « تمدن » خوانده می شود از همین عنوان سیویل Civil گرفته شده است .

     در این نوع جامعه که مکمل جامعه ی پلیس یونانی است ، به جای دولت ـ شهر City-State ، مقوله ی دولت ـ ملت Nation - State مطرح گردید .

        بدین سان نظامی که توده ی جمعیت یک محل یعنی City را به دولت متصل می ساخت و جامعه ی پلیس را شکل می داد ، بسط یافت . به گونه ای که توده ی جمعیت سرزمین های گوناگون را به دولت مرتبط نمود . در این روی کرد ، مفهوم Nation پدید آمد که دربردارنده ی خصوصیات و ویژگی های مشترک چند City  گوناگون بود . در واقع ، جمعیت ده ها City  متفاوت از نظر نژاد و زبان در نوار شمالی و جنوبی دریای مدیترانه از این حیث که ارزش های دولت روم را پذیرفته و متحد و یکپارچه شده بودند به پدیده ی Nation بدل گشته بودند .



[1] - Strategic Planning – www.Andishkadeh . ir .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۰
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی