جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

طیف شناسی جوامع 3

چهارشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۳۶ ب.ظ

4  ـ  جامعه ی بورژوایی

     در اواخر دوره ی قرون وسطا و اوایل دوره ی مدرن در اروپا ، در طول پانصد یا ششصد سال ، نظام فئودالی در غرب شکل گرفت و به دنبال آن اساس شکل گیری نظام بورژوایی رقم خورد . در این زمان بود که ملت سازی نوین توسط بورژواها آغاز گردید . روندی که پس از قرن هفدهم به ایدئولوژی مرکانتیلیزم یا سوداگری و پیدایش طبقه ی Merchent در مرکز اروپا ، در انگلیس ، فرانسه ، آلمان و سوئیس منتج شد.

     آنچه امروز جامعه ی مدنی در میان فارسی زبانان و سیویل سوسایتی Civil Society در زبان غربی ها خوانده می شود ، در واقع همان جامعه ی بورژوایی است که اساس شکل گیری آن ، بر طبقه ی اجتماعی مرچنت Merechent یا سوداگر متمرکز است . [1]

     تفاوت تمام این جوامع را می توان در قاعده ی « هرم »آن ها مشاهده نمود . در الگوی ایرانی ، « مردم » چینش می شود . در مُدل یهودی ، قوم « یهود » چینش شده و در مُدل یونانی ، City چینش می شود . در مُدل رومی Nation ، چینش می شود و در مدل بورژوایی « تاجران » ، به جای قوم می نشینند و توده ی مردم از حیث فعالیت اقتصادی چینش می شوند .

     منظور از چینش چیست ؟ این که ، قرار گرفتن حاکمان در رأس هرم ، باید از قاعده ی هِرم صورت پذیرد . تأثیر و نفوذی که افراد در قاعده ی هرم دارند ؛ تعیین کننده رأس هرم است . چه کسی ؟ و چگونه ؟

افراد زیادی وجود دارند ، اما در هر جامعه ای ، تنها کسانی که از نفوذ و قابلیت اعمال قدرت برخوردارند ، در ایجاد و استمرار حکومت تأثیر گذارند . برای نمونه ، در نظام « مرکانتیلیسی » ، طبقه ی مرچنت و بورژواها هستند که نقش اساسی را ایفا می نمایند . 

     لذا ، آن گاه که گفته می شود ؛ چینش مردم ، منظور آن بخشی از مردم است که در ایجاد قدرت تأثیر گذارند . این مردم تأثیرگذار ، کانون جامعه سازی ، محسوب می شوند . آن جا که از جامعه ی شهری سخن به میان می آید ؛ منظور شهروند بانفوذ است که حکومت را جابه جا می کند و یا با چینش قوم در جامعه ی مدینا ، حکومت توسط «قوم » تحت عنوان ملک ، معنا می یابد .

     اکنون در صحبت از جامعه ی مدنی ـ یا همان جامعه ی بورژوایی در مدرنیته ـ هموراه بر این نکته تأکید می شود ، که صنف ها و نهادهایی مستقل از دولت مطرح هستند که در جابه جایی قدرت نقش مؤثر را برعهده دارند . این نهادها ، حلقه ی واسط میان مردم و حکومت بوده و بازی گر غیر دولتی محسوب
می شوند . مفهوم جامعه ی مدنی ، از عصر هل در دویست سال اخیر به این سو ، دگرگونی گسترده ای نسبت به گذشته یافته است .



[1]  ـ هاٍبرماس . یورگن ،  حوزه ی عمومی و قدرت ، تهران ، 1382 ، ص 84 .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۱
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی