جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

رویکرد اجتماع مدار

شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۱۰ ق.ظ

 طرح ریزی استراتژیک در رویکرد اجتماع مدار ، بر مفهوم « جامعه »[1] بنا شده است . از آن جا که دامنه ی « نیاز ها » ، انسان را به سوی تشکیل جامعه سوق می دهد ، هنگامی که در کنار یکدیگر مجتمع شدند ، اجتماع را به سوی تشکیل جامعه سوق می دهد ، هنگامی که در کنار یکدیگر مجتمع شدند ، اجتماع را تشکیل می دهند و هنگامی که به تبع سیستم های موجود اجتماعی ، واجد شغل و صنف برای رفع نیازهای جمعی شدند جامعه را رقم می زنند .

     جهت گیری نقش اجتماعی انسان ، در تلقی غربی بر پایه ی « اداره ی انسان ها » در دانش مدیریت شکل می گیرد . طراحی سیستم های اجتماعی ، پیدایش سازمان ها و طبقه بندی مشاغل [2] مبتنی بر تخصص افراد ، سه طیف اساسی در بنیان های اجامعه سازی در این تلقی هستند ، تا « منفعت » را به عنوان عنصر قوام و دوام اجتماع و جامعه ی مدرن شکل دهند .

     در تلقی اسلامی ، « مسئولیت » به جای شغل ( و مشغولیت صرف ) ، مبتنی بر تعهد ، زمینه ی پیدایش نهادها و ساخت مندی نظام های اجتماعی است . « امامت » نیز بر پایه ی « اقتدای مأمومین به امام » به عنصر قوام جامعه ی اسلامی مبتنی بر « عقیده ی توحیدی » تبدیل می شود . [3]

     همان گونه که قبلاً گفته شد روند عمودی در طرح ریزی جامعه ، شامل سه دسته ساختمان سازی است : ساخت مردم یاNation building  ، ساخت دولت یا  State building ، ساخت نظام یا System building  .

     در بخش نخست یا مردم چینیNation building  چگونگی چینش مردم از حیث تنظیم نقش ها برای تک تک مردم در پاسخ گویی به نیازهای یک جامعه ی در حال پیش رفت مطرح است . اگر نقش هایی که هر یک از مردم در یک جامعه «پس رفت» داشته و ضمن عقب ماندن از مناسبات زمان، به انحطاط می رسد .

در بخش دوم یا دولت چینی State building دولت سازی مطرح است . چگونگی چینش دولت از حیث مدیریت نقش ها و مدیریت بر نقش ها در پاسخ گویی به نیازهای جامعه، مسأله ی اصلی دولت چینی است .

   در بخش سوم یا System building ، سیستم سازی یا سامان دهی روابط دولت با مردم مطرح است .

چگونگی چینش مناسبات دولت با مردم در تنظیم نقش ها و مدیریت بر آن در پاسخ گویی به نیازهای جامعه ، موضوع نظام سازی است . باتوجه به تعریف سیستم ، ایجاد ارتباط معنادار میان اجزا در یک کل که در نسبت با محیط خدمات ارائه کند ـ در نظام سازی ، تلاش بر این است تا میان اجزایی که مردم و دولت را پیوند داده،ارتباط معنادار پدید آید تا این ارتباط میان اجزا ، به ارائه خدمات به محیط منتج شود . این سه دسته ایجاد ساختمـان ، به ایجاد یکپارچه ی بنای جامعـه منتج می شود . هر یـک از کشورها از نظـرجامعه سازی ، در یکی از این سه مرحله قرار دارند ، یعنی یا در مرحله ی یکم ـ مردم چینی هستند ، یا در مرحله ی دوم ـ دولت چینی و یا در مرحله ی سوم جامعه سازی ـ نظام سازی هستند .

     امروزه در علوم سیاسی، ایجاد ساختمان دولت و ساختمان ملت، از پروژه های اصلی محسوب می شود . اهمیت این مسأله را می توان در کتاب ملت سازی فرانسیس فوکویاما [4] دید .



[1] - Societas ( Latin ) , Society ( English ) .

[2] - Job classification .

[3] - Strategic Planning – www. Andishkadeh . ir .    

[4] - Fukuyama . Francis – state building – cornell university press-New York – 2004 .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۱
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی