جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

جامعه ی مدنی

سه شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۵۶ ب.ظ


     هرم جامعه مبتنی بر پارادایم امانیسم ، جامعه ی مدنی [1] را بر می تابد . در چنین جامعـه ای ملت چینی ، براساس سرمایه های انسانی صورت می پذیرد . در جامعه سازی مدرن ، سرمایه ی انسانی [2] ، سه بخش عمده دارد :

 

1 ـ  سرمایه ی مادی  Financial Capital :

   مردم در جامعه ی مدنی نسبت به ثروتی[3] که دارا هستند و یا نسبت به ثروتی که تولید می کنند ، سرمایه ی مادی را ایجاد می کنند ، این سرمایه زیربنای سرمایه های انسانی است و معیار سنجش و اندازه گیری سایر سرمایه ها محسوب می شود .

 

2 ـ  سرمایه ی علمی  Scientific Capital :

     سرمایه ی علمی در جامعه ی مدنی عموماً نسبت به تولید سرمایه ی مادی ارزشیابی می شود .

 

3 ـ  سرمایه ی اجتماعی Social Capital :

     سرمایه ی اجتماعی روبنای سرمایه های انسانی است . غرب به دلیل فروپاشی مناسبات خانواده از یک سو و رشد تفرد [4] از سوی دیگر ، در ساختار اجتماعی خود در نیم قرن اخیر با بحران سرمایه ی اجتماعی رو به روست .

    دولت چینی بر مبنای دو ایدئولوژی شاخص سوسیالیسم و لیبرالیسم ، در جامعه ی مدنی شکل می گیرد . « دموکراسی » [5] یا حاکمیت مردم بر مردم ، در قالب سوسیال ـ دموکراسی و لیبرال ـ دموکراسی بهترین شکل ساختار سیاسی در این حکومت ها محسوب می شود .

      مرحله ی نظام چینی در جامعه ی مدنی ، نیز مبتنی بر سیستم های سکولار است . چنین سیستم هایی بر مبنای هنجارهای اجتماعی و عرفی طراحی شده و در جامعه ارزش های دنیوی و سکولار را نهادینه می کنند. این سیستم ها حلقه ی اتصال حاکمان غیرمتدین در رأس هرم با مردم غیرمتدین در قاعده ی هرم هستند . ادامه ی روند نظام چینی در قاعده ی هرم ، صنف بندی مردم در قالب سازمان های غیردولتی [6] را رقم می زند که مهـم ترین کارکرد جامعـه ی مدنی محســوب می شود . دو مؤلفه ی اساسی در نظـام چینـی این جامعه ، میزان « مشارکت » مردم در حکومت و « اعتماد » مردم به حکومت برمبنای مشارکت است .

     تعداد سیستـم های هر جامعه ی مدنی ، نسبت به پیچیـدگی هر جامعه ، متغیــر است . ایالات متحده با بیشترین تعداد سیستم های اجتماعی و حکومتی ، پیچیده ترین ساختار حکومتی را داراست .


[1] - Civil society .

[2] - Human Capital .

[3] -Wealth .

[4] - Individualism .

[5] - Democracy .

[6] - Nongovernmental Organization ( N.G.O) .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۴
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۱)

سلامی دوباره 
سایتتون عالیییییییییییییییییییییه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی