جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

سکانس نهم پیشرفت

سه شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۰۷:۴۹ ق.ظ

مراحل گوناگون یا گام های اساسی برای دستیابی به علوم انسانی اسلامی کامل، موضوع مهمی است و ذکر این نکته ضروری است که رویکرد ما به شکل گیری علوم انسانی اسلامی، رویکردی فرایندی است و نه پروژه ای. واقعیت این است که هیچ چیز در تحول بنیادین علوم، مهم تر از تولد طبیعی یک جریان فکری قدرتمند، آن هم از دل میدان زورآزمایی عادلانه علمی نیست؛ جریانی که به مراتب قوی تر از یک برنامه تحکم آمیز تشکیلاتی، و یا چارچوب گذاری های سانتیمتری، همه چیز را مقتدرانه به سمت هدف جلو می برد و عنصری را یارای حرکت بر خلاف مسیر این جریان نیست.

در عین حال، فرایندی بودن تحول به معنی متوقف سازی برنامه ها و به انتظار نشستن نیست. باید توجه داشت که تولد یک جریان قوی فکری، نیازمند وجود یک بستر مساعد در جامعه علمی است و ما امروز موظف به برنامه ریزی هوشمندانه به منظور ایجاد این بستر هستیم. ذیلا به شش گام اساسی برای شکل گیری بستر تولد علوم انسانی اسلامی اشاره می شود :

1- ایجاد خط های متعدد تولید علم با هدف تقویت و به روز رسانی نظامات فکری اسلام ( نظام سیاسی، نظام حقوقی، نظام اقتصادی، نظام تربیتی و ... ) و همچنین پر کردن خلأها و کاستی های این نظامات.

2- به راه انداختن جریان نقد عالمانه، بنیان افکن و تابو شکن علوم انسانی غربی و سکولار، و نشان دادن  ناکامی ها و بن بست های این علوم در نظر و عمل.

3- زمینه سازی برای عرضه اندام نظریه های پیشروی اسلامی و به رخ کشیدن توانمندی های نظری این نظریه ها در پاسخگویی به مسائل و نیازهای زمانه.

4- طبقه بندی و ساختاردهی تازه به علوم انسانی مبتنی بر جهان بینی الهی و مبانی علوم انسانی اسلامی که امکان معماری مجدد علوم انسانی را برای ما فراهم می کند.

5- تولید وسیع و متنوع متون آموزشی و کمک آموزشی از بطن منابع معتبر و درجه یک با محوریت اساتید مطرح و به نقد گذاشتن آنها در یک فضای آزادانه.

6- طراحی و تأسیس کرسی های متعدد آموزشی علوم انسانی اسلامی خصوصا در مقاطع تحصیلات تکمیلی عمدتا با هدف کادرسازی به ویژه تربیت استاد.

7- افزایش ظهور و بروز علوم انسانی اسلامی در جهت پاسخگویی به نیازهای عینی جامعه با عنایت به لوازم آن نظیر ایجاد ساختارها و نهادهای اسلامی.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۴
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی