جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

مروری بر ادبیات توسعه 2

يكشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۳۶ ق.ظ


همانگونه که قبلا عنوان شد جغرافیا به دو بعد از زندگی می پردازد و مدعی است که این دو جنبه با هم رابطه متقابل دارند :

بعد طبیعت یعنی رابطه بین  جوامع  و محیط  زیست  و بعد فضا  یعنی تفاوت های منطقه ای  جوامع  به اضافه روابط فضایی و آزمایشی بین انواع جامعه که از منظر منطقه ای با یکدیگر متفاوت هستند .

ارتباط  بین دو نوع جغرافیا  این است که تفاوت های منطقه ای اساسا" حاصل شیوه های متفاوت  دگرگونه اجتماعی در طبیعت است . 

به سخن دیگر ، زندگی ویژگی های عام و خاص دارد . تفاوت های واقعی در شیوه  زندگی  ، یعنی تفاوت های ناشی از اختلالات آمایشی در نوع و سطح توسعه ، چیزی است که جغرافی دانان درصدند آنرا به عنوان کار تخصصی خود در علوم اجتماعی مورد بررسی قرار دهند .

توسعه در اصل به معنای بهبود شرایط زندگی است و اقتصاد نیز دانشی است در مورد استفاده موثر از منابع برای ایجاد مبنای مادی زندگی بنابراین توسعه اساسا" یک فرآیند اقتصادی است و تمامی  نظریه های توسعه  ابعاد  اقتصادی مهمی دارند . این تعریف از دیدگاه ریچارد پیت واین هارت ویک می باشد که دکتر ازکیا در کتاب نظریه های توسعه آن را ترجمه کرده است .

باید گفت در این بخش جامعه شناسی ازسوی دانشمندان و نظریه پردازان نظریه های متفاوت و گوناگونی ارائه شده که همگی تاکید بر عرصه ای است که توسعه در آن مورد توجه بوده .عده ای به نظریات جامعه شناسی  توسعه  بر اساس نقش یک عامل  ( تحلیل  تک عاملی چون روانی و فرهنگی و اقتصادی )  یا چند عاملی (عامل اقتصادی اجتماعی و روانی اجتماعی  سیاسی   و...) توجه کرده و نظرشان از نظریه های توسعه فراهم نمودند .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۰
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی