جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

مروری بر ادبیات توسعه 8

سه شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۱۹ ق.ظ

پیتر بائر ، به عنوان یکی دیگر از پیشگامان توسعه آثار فراوانی در باب توسعه و توسعه اقتصادی دارد .آثار وی در برگیرنده انتقادات محکمی درباره موضوعاتی مانند ، شکاف فزاینده اختلافات درآمد میان کشورها و طرز عمل کمکهای خارجی ، جنبه های نظری و عملی برنامه ریزی توسعه است . همچنین در زمینه مسائل مربوط به روش تحقیق در اقتصاد و توسعه اقتصادی اثرات زیادی را به رشته تحریر درآورده است .او تحقیقات خود را با ورود به آسیای جنوب شرقی وآفریقای غربی آغاز کرده بود و با مشاهده مردم بومی مالایا ( مالزی اکنون ) به این نتیجه رسید که فعالیت اقتصادی در بسیاری از شهرها و روستاهای بزرگ، وجود وسایل ارتباطی عالی و رونق  آشکار  زندگی قسمت بزرگی  از جمعیت غیراروپایی تصویر دنیایی کاملا" متفاوت  با مالایای عقب مانده از نظر اقتصادی قرن 19 را ارائه می دهد .

او با مشاهده وضعیت اقتصادی آفریقای غربی و آسیای جنوب شرقی اینکه مناطق عظیمی که در این کشورها زیر کشت محصولات  مختلف بودند  .  اما  قسمتی از  سرمایه لازم  این تاسیسات توسط  شرکت­ های تجاری  اروپایی که منابع مالی سوداگران محلی را تامین می نمودند ودر بعضی موارد حتی زارعان مهاجرانی بودند که فرسنگ­ ها از زادگاه خود دور بودند به این نتیجه رسید  که سوداگران نقش حساسی برعهده داشتند در واقع سوداگران کالاهای مصرفی و مواد اولیه مورد نیاز تولید  را  تامین  نموده  ،  تسهیلات  لازم  را برای عرضه محصولات  پولی  تدارک می دیدند . فعالیت آنان موجبات تشویق سرمایه گذاری و تولید را فراهم می آورد .

جریان این وقایع نشان داد که مفهوم اثر تظاهر یا نمایش بین المللی چندان صحیح نیست .

براساس این  مفهوم  دسترسی به کالاهای مصرفی  ارزان مخصوصا" کالاهای  وارداتی موجب  تاخیر توسعه کشورهای توسعه نیافته می شود .زیرا تمایل به مصرف مردم این کشورها را بالا می برد.

بنابراین از نظر وی تسهیلاتی به عنوان زیر بنا شناخته می شود که درجریان گسترش اقتصاد به وجود می آید واین پندار که یک زیربنای کامل و پر هزینه زمینه لازم برای پیشرفت اقتصادی است واقعیت تاریخی ندارد .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۹
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی