جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

مروری بر ادبیات توسعه 9

چهارشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۴:۴۳ ب.ظ

تاکنون تعاریف مختلفی در باب توسعه از دیدگاه نظریه پردازان غربی را مورد بررسی قرار گرفته است .در تمامی نظریه های ارائه شده صرفا" جنبه مادی در نظر گرفته شده و دیدگاه یک دیدگاه بشرخواهانه است .در حالی که مقابل این دیدگاه ( مادی ) دیدگاه الهی و این قراردارد که علاوه بر جنبه مادی به جنبه معنوی نیز معتقد است .

از منظر اسلام  توسعه  تنها فرآیند تولید نیست بلکه فرآیند خودکفایی در تولید همراه با عدالت در توزیع است و این یک  فرآیند مادی نیست بلکه فرآیندی انسانی است که هدف آن ، توسعه وپیشرفت فرد در هر زمینه مادی و معنوی است بعبارت دیگر آنچه اسلام در باب توسعه دارد بار مکتبی اخلاقی و انسانی آن  است .  بنابراین توسعه از نظر جوامع  سرمایه­داری  صرفا" رسیدن به سود است .  در حالی  که  در اسلام  توسعه مبتنی بر یکسری ارزش­هاست و هدفی جز به حداکثر رساندن سعادت انسان در تمام زمینه ها از جمله اقتصاد و اخلاق ندارد .در واقع توسعه فقط رفاه و آسایش در این جهان را جستجو نمی کند بلکه رفاه در هر دو جهان را مد نظر دارد و بین این دو هیچ فرقی وجود ندارد .

با توجه به آیات 33 و 34 سوره ابراهیم، اسلام دو اصل را تاکید کرده است :

1-    بهره برداری در حد مطلوب از منابعی که خداوند به انسان و محیط عادی او اعطاء کرده است .

2-    مصرف و توزیع برابر آن ها و گسترش تمام روابط انسانی بر پایه ی حق وعدالت .

پس می توان  گفت در چارچوب اسلامی  توسعه ، هر فعالیت مبتنی بر هدف ها و ارزش ها ، متضمن اطمینان و مشارکت همه جانبه  انسان است و برای به حداکثر رساندن در تمام  جنبه های آن  و ایجاد  قدرت مذهبی انسان ، هدایت شده است . به طوری که بتواند نقش خود را عنوان جانشین خدا بر روی زمین به اجرا درآورده ، توسعه به معنای توسعه اخلاقی ، روحی ، مادی فرد و جامعه است که به حداکثر رفاه اقتصادی و اجتماعی و سعادت نهایی انسان منجر می شود .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۰
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی