جامعه شناسی فرهنگی4
از بین تعاریف بسیار متنوع و متفاوتی که جامعه شناسان از گروه داده اند به چند نمونه که جامعیت بیشتری دارند اشاره می شود:
هومنز: اشخاصی چند که غالبا مدتی نسبتا دراز با هم ارتباط دارند و عده ایشان چندان کم است که هر یک از ایشان می تواند با افراد دیگر از روبرو و به طور مستقیم ارتباط حاصل کند گروه را تشکیل میدهند . / هانری مندراس : گروه اجتماعی مجموعه افرادی هستند که در وضع واحدی قرار دارند و بر اثر منافع یا احساسات مشترکی با هم پیوند یافته اند. / آگ برن و نیم کف : گروه اجتماعی که صورت کامل آن جامعه است واحدی مرکب از دو تن یا عده بیشتر انسان که بر اثر کنشهای متقابل اجتماعی به یکدیگر پیوند خورده باشند. / پیتریم سوروکین جامعه شناس آمریکایی بعضی از مهمترین شرایطی را که تحت آن افراد علاقهمندی خویش را می جویند و به عضویت گروه اجتماعی در می آیند (یا به عبارت دیگر عواملی که سبب عضویت افراد در گروه اجتماعی می شود) این گونه خلاصه میکند: خویشاوندی فیزیولوژیک و اشتراک در خون و یا منشا، ازدواج، تشابه در مذهب و عقاید و مناسک جادویی، تشابه از لحاظ زبان محلی و آداب و رسوم، اشتراک در مالکیت و استفاده از زمین، همسایگی، اشتراک در مسئولیت، تشابه علاقهمندیهای شغلی، اشتراک در انواع مختلف علایق اقتصادی، اطاعت از سرپرست یا کارفرمای واحد، وابستگی آزاد یا اجباری به نهاد یا سازمان اجتماعی واحدی مانند پلیس، حزب سیاسی، واحد نظامی، بیمارستان، دفاع مشترک بر علیه دشمن یا خطر مشترک، و عملکردهای جمعی. با توجه به این تعاریف و ملاکها در اصطلاح جامعه شناسی می توان گفت : گروه مجموعه افرادی است که میان آنها روابط نسبتا قوی و پایداری وجود دارد و در بعضی از عقاید و احساسات با هم شریک هستند و نسبت به هم نوعی کنش متقابل اجتماعی دارند و هدف یا هدفهای مشترکی را دنبال می کنند. با توجه به تعاریف فوق و تعاریف دیگری که در مورد گروه بعمل آمده می توان ویژگیهای زیر را برای گروه اجتماعی بر شمرد: 1. اهداف مشترک/ 2. احساسات و عواطف مشترک (و در مورد گروههای ایدئولوژیکی عقاید مشترک) / 3. ارتباط متقابل اجتماعی / 4 . کنش متقابل اجتماعی / 5. تداوم نسبی / 6. سازمان.