جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

جامعه شناسی فرهنگی 26

چهارشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۴۵ ق.ظ

وضعیت کنونی جامعه ایران و مشکلات و تنگناهایی که برای گروه های قومی وجود دارد در راستای پاسخ­گویی به پرسش های اساسی پژوهش از دو منظر قابل بررسی است. در ابتدا پرداختن به عامل بنیادین پدید آمدن گروه های قومی و خرده فرهنگ ها در جامعه ایران و هم­چنین تشدید و برقراری روابط و مناسبات نابرابر و ناعادلانه موجود میان گروه های قومی و ارائه پیشنهادات و راه­کارها جهت کاهش نابرابری و بهینه سازی و تعدیل روابط می بایست ارائه نمود.

متغیرهای اثر گذار بر گروه‌های قومی  و اجتماعی تنها بر اساس رنگ، نژاد، جنسیت و...  نیست. بلکه در تمام جوامع می توان به این نکته اشاره داشت که تجمعات انسانی در فرایند تبدیل شدن به جامعه انسانی گروه بندی و طیف بندی هایی در آنها صورت می گیرد. این طیف بندی و گروه بندی ناشی از نیازهایی است که در جامعه وجود دارد. انسان ها در حین زندگی در اجتماع در تعاملات با یکدیگر و روابط و مناسبات اجتماعی قرار می گیرند. برای رفع و برطرف نمودن نیازهای انسانی در جامعه ناگزیر دست به تقسیم کار زده و تقسیم کار منجر به طیف بندی و ایجاد طبقات و گروه های اجتماعی شده است. این گروه بندی بر اساس تقسیم کار مبتنی بر فرمان­دهی و فرمان­بری صورت گرفت بدین ترتیب که جهت دست­یابی به منابع اقتصادی و امکانات مورد نیاز توسط یک گروه قشر بندی و طبقات اجتماعی شکل بندی شد. و این طیف بندی در اشکال مختلف قومی، جنسیتی، سنی، طبقاتی، نژادی، مذهبی و... صورت گرفت. در طول تاریخ سلطه در دست کسانی بود که دارای قدرت اقتصادی-سیاسی بوده و تسلط بر منابع اقتصادی را در دست داشتند .... ادامه دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۲۳
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی