جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

جامعه شناسی فرهنگی٢٨

سه شنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۴۴ ق.ظ


انسان و جامعه در تداوم زندگی خود به دستاوردهای تازه ای مبادرت می ورزند و موجب ساماندهی ، بهزیستی و غنای زندگی فردی و اجتماعی می شوند. عناصر تازه ای که از چنین پویشی پدید می آید، عبارتند از:

1-فرهنگ؛ 2-جامعه پذیری؛ 3-شخصیت؛

فرهنگ در نتیجه تداوم زندگی اجتماعی بوجود می آید، و هیچ جامعه ای نمی تواند بدون فرهنگ باشد. بخشی از این فرهنگ که مادی است، شامل فناوری و آثار تمدنی است و بخش دیگر فرهنگ که نظارت ،کنترل و ارشاد افراد جامعه را عهده دار است در سه سطح، عقاید اجتماعی ، ارزش های اجتماعی ، و  هنجار های اجتماعی قرار می گیرد. در نتیجه یک نظام اجتماعی که بر پایه روابط اجتماعی پایه ریزی شده و افراد درون آن نظام با بر عهده گرفتن نقش های اجتماعی خود در روند جامعه پذیری گام بر می دارند، برای باقی ماندن و حفظ نظام اجتماعی شان باید باورها، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی مربوط به نقش های شان را بپذیرند. این عناصر برگرفته از فرهنگی است که بر پایه همان روابط اجتماعی شکل گرفته است؛ بنابراین افراد در روند جامعه پذیری ، نقش هایی را که فرهنگ آن جامعه به آنان تفویض کرده ، پذیرا شده اند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۲۹
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی