جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

جامعه شناسی توسعه ١٣

شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، ۰۳:۰۵ ب.ظ


زمینه ها و تنگناهای مشارکت اجتماعی و فقدان آموزش مهارت های زندگی در مدارس و موسسات آموزشی ایران از مسائل مهم دیگری است که در توسعه یافتگی نقشی مهم ایفا می کند.

وجود زمینه و تنگناهای موجود در هدایت و راهنمایی نوجوانان و جوانان به سمت و سوی مشارکت های اجتماعی و آموزش مهارت های زندگی در ایران، با پی آمدهایی بسیار اساسی و مهم همراه بوده است. این پیامدها را می توان از دو بعد فرصت ها(زمینه ها ) و تهدیدها(تنگناها) مورد بررسی قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران از نظر امکانات طبیعی و زیست محیطی کشوری است منحصر به فرد و از نظر ژئوپولیتیکی ، جغرافیا و اقلیمی دارای تنوعی فراوان است، بنابراین می توان مشارکت حداکثری جوانان را با آموزش آنان در اولویت قرار داد تا بدینوسیله سطح تولید علم و دانش به سطوح بسیار بالا ارتقاء یابد و با پیمودن مرزهای دانش ، منجر به دستیابی به قله های رفیع علم و تجربه شود. در این میان، تولیدات صنعتی، کشاورزی و خدمات نرم افزاری در اولویت قرار دارند.

مهمترین تهدیدی که هدف فوق را دچار مشکل جدی می کند بروز آسیب های اجتماعی و گسترش سریع آن طی دهۀ گذشته بوده است که نگرانی های گسترده ای را در جامعه ایجاد کرده است. اولین گام برای مهار این روند مخرب، طراحی راهکارهای پیشگیری و تمکین سریع به آنهاست. به عنوان نمونه ، می توان به رواج بی رویۀ مواد مخدر و روانگردان در جامعه اشاره کرد. سو مصرف مواد مخدر در علوم اجتماعی به عنوان یک مسئله شناخته شده است و مصرف مواد مخدر نه تنها زندگی فرد بلکه جامعه را از هم می پاشد؛ نظام ارزش ها، باورها و هنجارهای جامعه را مورد تهدید قرار می دهد؛ برای نگهداری فرد معتاد به خانواده و جامعه هزینه های گزافی تحمیل می شود و از همه مهمتر باعث پیدایش سایر آسیب های اجتماعی در جامعه می شود.

آنچه برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی بیش از پیش باید مورد توجه همگان بویژه خانواده ها قرار گیرد؛ تقویت ایمان و اتکا به دین و اخلاق در جامعه و افراد و نیز ارتقای همبستگی فردی، خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و ملی در کنار ارتقا آگاهی جامعه و افراد نسبت به مساله و نیز ایجاد زمینه های امید به زندگی در بین نوجوانان و در نهایت ایجاد زمینه نشاط و عزت نفس در بین افراد جامعه جهت رفع نیازهای زیستی، روانی و اجتماعی افراد جامعه است.

 توسعه یافتگی را با ایجاد فرهنگ درست توسعه ، از خودمان و خانوادۀ خودمان شروع کنیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۲۴
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی