جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

جامعه شناسی پیشرفت (توسعه جدید)

دوشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۴، ۰۵:۳۲ ب.ظ


امروزه وابستگی حوزه‌های مختلف اجتماع به یکدیگر بالاخص در حوزه‌ی گرایش‌ها و انگیزش‌های انسانی بر کسی پوشیده نیست. وابستگی مذکور موجب تأثیر و تأثر شاخه‌های مختلف اجتماع بر یکدیگر می‌شود. در این بین و در پاره‌ای از شرایط برخی از حوزه‌ها، اهمیت دوچندانی برای پیشرفت جوامع می‌یابند. در شرایط کنونی کشور، اقتصاد را می‌توان یکی از زمینه‌های مهم کشور قلمداد کرد که تأثیر و تأثر آن بر سایر حوزه‌ها مانند فرهنگ حائز اهمیت است و جای بررسی دارد.

درهم‌تنیدگی مسائل اجتماعی نیز بر کسی پوشیده نیست. این درهم‌تنیدگی در پاره‌ای از موارد، علاوه بر آنکه به‌وضوح قابل رویت است، از درجه‌ی اهمیت بیشتری نیز بهره‌مند است. این اهمیت به جهت حوزه‌های تأثیرگذار بخش‌های مذکور جامعه بر یکدیگر است. دو مقوله‌ای که همواره در طول تاریخ بشر با یکدیگر در ارتباط تنگاتنگ هستند و تأثیر و تأثر آن‌ها بر یکدیگر توضیح‌دهنده‌ی بسیاری از تحولات اجتماعی است، اقتصاد و فرهنگ است؛ چرا که بازار به عنوان مرکز داد و ستدهای روزمره و کانون اقتصادی هر شهر و منطقه، محلی بوده است که شکل‌دهنده‌ی بسیاری از تعاملات اجتماعی افراد بوده و هست و بدین واسطه، بسیاری ارزش‌ها، آداب و رسوم و در معنایی کلی رفتارهای فرهنگی افراد را شکل بخشیده است، ضمن اینکه بواسطه ایجاد اعتماد اجتماعی، کانونی برای شکل گیری سرمایه اجتماعی نیز بوده است.

با مروری کوتاه به نامگذاری سال های گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب، و تأکید ایشان بر دو حوزۀ فرهنگ و اقتصاد- تقریبا ٩٥ درصد از نامگذاری ها در این دو حوزه بوده است- این نکته کاملا مشهود است که دغدغه نظام سامان دهی این دو بخش و بطور ویژه ساماندهی فرهنگی است چراکه در فضای فرهنگی بسامان، اهداف بزرگ اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد. تولید ملی بر اساس اقتصاد درون زا، مصرف کالاهای ایرانی، صادرات غیر نفتی، توجه به صنایع دستی و لزوم سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه، همت و کار مضاعف در جهت تولید بیشتر، خودکفایی در تولید کالاهای استراتژیک و از همه مهمتر تکریم سرمایه های اجتماعی و آماده کردن بستر لازم در جهت استفاده مطلوب از ظرفیت های خفته؛ همگی نیازمند اجماعی فراگیر در سطح نخبگان،مسؤولین و مردم می طلبد که جز در سایۀ ایجاد فرهنگ صحیح کار و تلاش امکان پذیر نیست. برای به دست آوردن این مهم پیشنهاد می شود سال آتی به نام « سال پیشرفت اسلامی ایرانی» نام گذاری شود تا توسعۀ مطلوب مد نظر رهبر معظم انقلاب که توسعه ای برخاسته از ایران اسلامی با ویژگی هایی بومی تحقق یابد.پیشرفتی که به عنوان یک «Term» در ادبیات جدید توسعه از آن یاد می شود، معنای «توسعۀ اسلامی ایرانی» دارد که حاوی تمامی ارزشهای فرهنگی،اجتماعی و سیاسی است که می بایست برای تحقق اقتصادی درونزا تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی » نقش ایفا کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۰۳
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی