جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

مبانی و مقدمات علم مدیریت ٣

سه شنبه, ۲ آذر ۱۳۹۵، ۰۳:۴۸ ب.ظ

اداره بعنوان یک هنر

عدهای از دانشمندان بحث هنر بودن اداره را مطرح ساختند .در این عقاید اردوی تید(Ordway Tead) دارای اهمیت بیشتری است . تید در کتاب خویش عنوان میکند که یک عامل مشترک در فعالیت کلیه سازمان‏ها وجود دارد . این عامل مشترک عبارت است از وجود یک نوع همکاری نزدیک میان عدهای از مردم که تحت سرپرستی خاصی برای نیل به پاره ای از هدف‏های مشخص انجام   می پذیرد .

تید در یکی از تعاریف خود اداره را عبارت از کوشش همه جانبه ای می داند که برای رهبری کردن، راهنمایی نمودن و متحد ساختن کوشش‏های بشر، در راه رسیدن به هدف مشخص دنبال میشود . به عقیده وی احتیاج مشترک کلیه سازمان‏ها در این است که فعالیت‏هایی که باید در آن سازمان انجام پذیرد، جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، درک شود و آنگاه به مرحله اجرا در آید. مجموعه مشترکی از حالات و کیفیات ، متد‏ها و راه‏هایی برای وصول به هدف وجود دارد که میتواند در انواع زیادی از سازمان‏ها و یا بسیاری از موقعیت‏های مختلف اداری مورد استفاده قرار گیرد. تید ، طرز استفاده از این وجوه، راه‏ها، حالات و روش‏های مشترک و نحوه بکار بردن آن‏ها را در مورد هر سازمان و یا در باب هر مورد خاص، هنری تلقی میکند که محتاج ‏مهارت زیاد، نیروی بسیار و خصوصیات اخلاقی فوق العاده می باشد .

به عقیده تید ، هنر برای تجلی خود احتیاج به وسیله ای دارد که در زمینه هنر اداره (هنر مدیریت) این وسیله واجد سه جزء می باشد :

اول سازمان ، دوم ”‏ افراد انسان و سوم یک زمینه وسیع اجتماعی و فرهنگی .

تید چنین نیتجه می گیرد که اگر بخواهیم مردم جوامع بشری حقوق و آزادی نسبی خود را محفوظ بدارند و در تنگنای فشار دیکتاتوری قرار نگیرند و بالاخره اگر بنا باشد انضباط کار که به اکثریت افراد سازمان تحمیل میشود باعث تباهی و انهدام روح و شخصیت آنان نگردد، به ناچار باید سازمان اداری خوب و شایسته ای بوجود آید . قلمرو عمل یک چنین سازمانی باید وسیع باشد ، باید فلسفه معتبری را دنبال کند و بالاخره باید هنری متناسب با این فلسفه بکار برد .  ادامه دارد...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۰۲
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی