جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

به بهانه هفته درختکاری...

يكشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۲۳ ق.ظ

تهران شهری سواره یا پیاده !!

 حال و روز تهران امروز بسیار بد است. پر ترافیک، پر سر و صدا و پر از آلودگی های جور واجور!! که خیلی ها را نمیشود گفت!!

اما بحث من در خصوص تهران سواره است! تهران سواره یعنی جایی که برای ماشین ها و راحتی عبور آن ساخته شده است. پیش از این در چند مصاحبه و نوشته علمی به آن پرداختیم که نه تنها تهران و مابقی شهرهای ایران از الگوی اسلامی ایرانی در شهرسازی پیروی نمی کند بلکه از هیچ الگویی پیروی نکرده است!!

شاید برای آنانی که کمتر به تهران آمده اند این جملات اندکی غریب باشد ولی برای مردمانی که در این شهر پرهیاهو زندگی می کنند و یا به هر دلیلی مجبورند به این شهر رفت و آمد داشته باشند، روشن است که شهر تهران برای عابران ساخته نشده بلکه برای این ساخته شده که وسایل نقلیه اعم از موتور و ماشین و اتوبوس و مینی بوس و ... در آن به سهولت عبور و مرور داشته باشند!

خیلی دوست دارم دست شهردار محترم مناطق مختلف تهران را بگیرم و با هم در نقاط مختلف منطقه ای که تحت مدیریت ایشان است قدم بزنیم.اگر پس از قدم زدن در چند نقطه شلوغ و پرازدحام، از دست عبور وسایل نقلیه جان سالم به در بردیم! از ایشان سؤال کنم که چرا هیچگاه به این فکر نیافتاده است که کمی در منطقه تحت امر خود اندکی قدم بزند و مشکل عبور عابران را بیابد. عابرانی که اغلب از روی ناچاری عابر هستند و الا با این وضع و توصیف هیچگاه به خود اجازه نمی دهند پیاده مسیری را طی کنند چراکه یا میهمان دود غلیظ و آزار دهنده وسایل نقلیه غیر استاندارد در خیابان ها هستند و یا میهمان نزولات جوی و زمینی! زمینی از این منطر که همان وسایل نقلیه با بی مبالاتی و بی ملاحظه گی تمام نزولات جوی که بر زمین جاری است را با ویراژی نثار لباس های عابران عبوری و پیاده می کنند و این داستان هر روز شهرمان تهران است!!

این در حالی است که در بسیاری از موارد که گرفتار باران و برف شدید هستید  با شعف فراوان پیاده رویی را مشاهده می کنید که در تعارض ساخت و سازها و گرفتار داربست های رنگارنگ  و یا پارک خودرو و موتور سیکلت و ... نیست و با خوشحالی تمام به پیاده رو پناه می آورید تا قدری از گل و لایی که توسط ماشین های عبوری گرفتار آن شده اید خلاصی یابید. خود را به پیاده رو می رسانید و پیش می روید غافل از اینکه کمی جلوتر سیلابی پیاده رو را فرا گرفته که نه می توانید از آن عبور کنید و نه  بواسطه پارک متراکم خودرو در کنار پیاده رو، راهی به خیابان با تمام مخاطراتی که ذکر شد دارید!! مجبور می شوید راهی که از پیاده رو رفتید را کامل برگردید و گام در خیابانی گذارید که لحظاتی قبل از آن گریخته بودید!!

روز درخت کاری و هفته درختکاری هم بهانه ای بیش نیست برای اینکه بروید در اطراف تهران،در ختی بکارید تا هم سنت نبوی را احیا کرده باشید و هم به محیط زیست وفادار بمانید.آنجا همانجایی است که فقط سالی یک بار آن هم روز سیزدهم فروردین(تازه آن هم اگر در تهران باشید) می توانید به آنجا بروید و نفسی بکشید. البته چون آن روز خاص، همه مردم تهران درست در همان جاها که درختکاری شده و سرسبز است نفس می کشند(گاهی هم به صورت متراکم سیگار و قلیان می کشند!!) از شلوغی و پرازدحامی نفس کم می آورید برای کشیدن!

خلاصه اینکه هرچقدر هم درختکاری را در این روزها ارج بنهیم ، وضعیت ساخت و ساز در تهران تغییر محسوسی نمی کند. سوداگری در تهران ریشه دوانده و تفکر سرمایه داری شهر را قبضه کرده است. صحبت از درخت و سبزه و باغ و گیاه ، در شهر تهران تقریبا از منظر مدیریت شهری نوعی شعر و شاعری است !! و شاید بخشی از این تفکر را ما رقم زدیم. با انتخاب های غلطمان برای شورا شهر.

شورای شهرمان بیشتر به یک اتحادیه ورزشی می ماند تا پارلمان شهری!! و چرایی اش را من هنوز نفهمیده ام!! اشتیاق وصف ناپذیر سلبریتی ها و خوانندگان و ورزشکاران المپیکی را برای حضور در پارلمان های مختلف نمی توانم هضم کنم!! همان هایی که هر کدام  سرجای خودشان و در تخصص های خود می توانند سرمایه بزرگ اجتماعی کشور باشند، ولی با حضور در مراکز تخصصی هم برای خود  در دسر آفرین اند و هم برای جامعه. و شگفتا از مردمانی که آنان را برای این امر خطیر و مهم انتخاب می کنند!! مشکلات شهری بی حد و حصرند و بی پایان اما برای اینکه تهران قدری قابل زندگی شود باید کاری کرد. باید برای تهران کاری کرد که روزی اهواز در تهران تکرار نشود!! باید به فریاد تهران رسید تا تهران خوزستان نشود. حل معظل آلودگی پیش کش شما، کاری کنید در تهران بتوانیم راه برویم!! برای پیاده روی تهران کاری کنیم. بهترین تشویق برای گسترش پیاده روی در تهران و استفاده از حمل و نقل عمومی، ضمن حمایت از مترو و وسایل حمل و نقل عمومی استاندارد، ساختن مسیرهایی سبز و مطمئن برای پیاده روی ایمن عابران است.

اکنون عابران و مردمانی که به اجبار پیاده روی می کنند در تهران ناراحت اند و باز هم باید بگوییم : تهران شهری سواره ساخته شده است نه پیاده!!

به امید روزی که تهران برای  « پیاده »  ساخته شود!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۲
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی