جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

معرفی رشته ی دانش اجتماعی مسلمین

پنجشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۶:۲۶ ق.ظ

در رشته کارشناسی ارشد دانش اجتماعی مسلمین، هم مبانی نظری علوم اجتماعی جدید مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و هم تا حد امکان با آراء اجتماعی متفکرین مسلمان و نحوۀ مواجهۀ ایشان با معضلات اجتماعی و دانش‌هایی که در حوزۀ تمدنی اسلام تولید شده‌است، آشنایی صورت می گیرد.
دانشجویان این رشته  با دوره ها و جریانهای فکری جهان اسلام و بسترهای معرفتی اندیشه های اجتماعی مسلمین در مقاطع مختلف، استخراج آثار فلاسفه و دانشمندان و مورخان مخصوصا دانشمندان مسلمان ایران، اصول و مبانی فرهنگی و متافیزیکی نظریه های جامعه شناختی،  سهم متون و نصوص اسلامی در تکوین اندیشه های اجتماعی مسلمین، وضع اجتماعی - فرهنگی کشورهای اسلامی، جامعه شناسی سیاسی و ... آشنا می شوند.
صورت‌بندی «دانش اجتماعی مسلمین» در چاچوب یک رشته تحصیلات تکمیلی در واقع ایده جدیدی است که از سوی اصحاب «نگرش نقادانه به علوم اجتماعی مدرن»، پیش کشیده شده است. در بستر این رشته ضمن حفظ سویه های نقادانه در فضای فلسفه علوم اجتماعی، بر میراثی تأکید می‌شود که می تواند از جهت روش و محتوا «راه جایگزین» در علوم اجتماعی باشد.

🔷🔷 سر فصل کارشناسی ارشد دانش اجتماعی مسلمین و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها: ۳۲ واحد

دروس تخصصی الزامی: ۱۶ واحد

دروس اختیاری: ۱۰ واحد

پایان نامه: ۶ واحد

🔷 دروس اصلی:
🔹 اندیشه‌ی اجتماعی در منابع اسلامی (قرآن، نهج‌البلاغه …)، بررسی و نقد مکاتبات و نظریه های جامعه‌شناسی (۱) و (۲)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی اسلامی، فلسفه علوم اجتماعی تطبیقی، نظریه های اجتماعی مسلمین (۱) و (۲)

🔷 دروس اختیاری:
🔹 تاریخ فقه سیاسی – اجتماعی در اسلام، تحولات علوم و فلسفه اسلامی، جامعه‌شناسی تاریخی ایران، جامعه‌شناسی دین،جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی، جامعه‌شناسی بین فرهنگی، جامعه‌شناسی ملل و نحل اسلامی، جامعه‌شناسی جهاد، جامعه‌شناسی جنبش‌های اسلامی، اسلام در متون غربی، بررسی و نقد جامعه شناسی علم و معرفت، جامعه‌شناسی کشورهای اسلامی

دانشجویان این رشته می توانند در تمامی گرایش های دکتری جامعه شناسی شرکت نموده و ادامه تحصیل دهند. ضمن اینکه دکترای این رشته در دانشگاه تهران و دانشگاه غیر انتفاعی باقر العلوم (ع) نیز دائر شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۰
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی