جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

انسان‌شناسی ازمنظر روش ها

سه شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۰۶:۰۳ ق.ظ



1⃣ انسان‌شناسی #شهودی (عرفانی)

رویکردی که راه شناخت انسان و سعادتش را در گرو سیرو #سلوک عرفانی و دریافت #شهودی می‌دانند.روش این رویکردمبتنی برارتباط #عالم_صغیر (انسان)با عالم کبیر (جهان خلقت) و دریافت الهام‌های سعادت بخش است. که معمولاً قابلیت تبیین علمی وعقلی راندارد. کانون آن درجهان شرق و مکاتب شرقی مانند #بودا و #کنفسیوس و ... بوده است. هرچند که بعد از دوره مدرن و #ماشینی_شدن تمام فعالیت‌ها و بحران معنویت در غرب، مکاتب شهودی شرق مانند #یوگا راه خود را به غرب باز کردند و آنجا مخاطبینی نیزپیداکرده‌اندولی درغرب بیشتر جنبه سرگرمی آن جذابیت دارد.

2⃣انسان‌شناسی #فلسفی (عقلی)

رویکردی که راه شناخت انسان و سعادتش را درگرو #تعقل و اندیشه فلسفی می‌داند.کانون این نوع انسان‌شناسی #یونان بوده است که در حال حاضر دایره نفوذ خود را از دست داده است.

3⃣ انسان‌شناسی #تجربی (حسی)

رویکردی که راه شناخت انسان و سعادتش را در گرو حس و #مشاهده ظاهری می‌دانند و مبتنی برمشاهده ،آزمون، نظریه، فرضیه و تجربه است.کانون آن در #غرب بوده لذا به انسان‌شناسی غربی مشهور شده است و بر این باور است که هر چیزی دیدنی،لمس کردنی و قابل تجربه نیست حقیقت ندارد.

4⃣انسان‌شناسی #دینی (وحیانی )

این رویکردبااستمداد ازمتون دینی و روش #نقلی در صدد شناخت انسان برمی‌آید و از #عقل برای تکذیب و تصدیق متون دینی و استناد به روش نقلی کمک میگیرد.کانون آن به اعتبار علم جغرافیای فرهنگی یک لوزی وسیع است که راس شمالی آن درکوه‌های آرارات درقفقاز،راس شرقی آن یزددرایران ،راس غربی آن قبرس وراس جنوبی آن دره آسوان درسودان قراردارد وبه استناد تاریخ محل #بعثت تمام انبیای الهی بوده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۲۶
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی