جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه سازی مقدم بر جامعه شناسی است

جامعه سازی یا جامعه شناسی؟

جامعه شناسی توسعه،الگوی اسلامی ایرانی،سبک زندگی ایرانی،پساتوسعه گرایی،پیشرفت

به بهانه پیشنهاد SPV از سوی اروپا !!

شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۰۸:۵۹ ق.ظ


لطفا به این خاطره که یکی از دوستان نقل می کرد، دقت کنید: برای خرید دارو به داروخانه رفته بودم که آقایی آمد و درخواست قرص گارلیک کرد. با تعجب به آن آقا گفتم که گارلیک به زبان انگلیسی می شود سیر، چرا نمی گویی قرص سیر می خواهم؟ طرف هم با بی حوصله گی گفت: خانم دکتر قرص سیر دارید؟ (قرص سیر برای فشار خون و چربی خون مناسب است)

طبعا اگر کسی انگلیسی بلد نباشد وقتی واژه قرص گارلیک را می شنود، فکر می کند گارلیک دارویی بسیار پیچیده با فرمولی خاص است که یکی از بزرگترین و معروف ترین کارخانه های داروسازی دنیا آن را ساخته است در حالی که قرص گارلیک همان عصاره سیر بد بوی خودمان است!

حالا چرا این داستان را تعریف کردم؛ چون دولت روحانی و وزارت امور خارجه آن، برای پوشاندن ضعف دیپلماسی خود و افتضاحی که در برجام به بار آورده اند، به مردم می گویند که اروپایی ها برای جبران خروج آمریکا از برجام، طرحی دارند به اسم SPV و همه فکر می کنند که این SPV مکانیزم عجیب و غریبی است! در حالی که انگلیسی زبان ها وقتی می خواهند کاری را عملیاتی کنند، می گویند برو یک SPV درست کن.

سه حرف S و P و V مخفف کلمه Special Purpose Vehicle است. یعنی یک ابزار خاص (Vehicle) برای کاری خاص (Special Purpose) حالا آن کار خاصی که می خواهند انجام دهند، چه هست، آن را به مردم نمی گویند. بنابر این، تخم دو زرده ای که اروپایی ها می خواهند بگذارند و دولتمردان در بوق و کرنا کرده اند که دوستان اروپایی برای حفظ برجام با SPV می آیند، چیزی نیست جز پول نفت در مقابل غذا و دارو یعنی همین کاری را که با عراق در زمان جنگ با کویت کردند!

به عبارت دیگر چند کشور را (هشت کشور که همگی از خاور دور هستند) آزاد می گذارند تا از ما نفت بخرند ولی به آنها می گویند که شما فقط می توانید پول نفت را در حساب بانکی ای که ما به شما می گوییم و در اروپا است واریز کنید، در مقابل هم فقط به ما مواد غذایی، دارو و اجناس مصرفی می دهند و نه کالای صنعتی و سرمایه ای. طبعا در این بین، اروپا حق کمیسیون بانکداری اش را نوش جان می کند.

خلاصه این SPV همان سیر بد بوی خودمان است و هیچ چیز پیچیده ای در آن نیست. باز سیر با بوی بدش، فایده ای دارد که می ارزد ولی SPV اروپایی ها آیا برای ما فایده دارد؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۹
اسماعیل شیرعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی